X-15A-2 Special Hobby 1/48 Časť II.


Nadväzujem na môj článok o X-15 1/48 od Special Hobby, ktorý som uverejnil 29. 09. 2010. Tu je sľúbené pokračovanie článku s postupom, ako sa dajú pomerne jednoducho vyrobiť brzdiace štíty, hlavne ich vnútorné zvlnené povrchy. Postup môžete použiť aj pre ďalšie plochy, na ktorých bol takýto vlnitý povrch, teda vnútornú strana krytu prednej podvozkovej šachty a zadnú plochu plávajúceho smerového kormidla.

X-15A-2 IMG_0361 mensi

X-15A-2 Special Hobby 1/48, nozzle detail

Budete potrebovať ihly alebo špendlíky, tenký plech napríklad z rozobraných starých kondenzátorov, sekundové lepidlo a tenké doštičky polystyrénu. A môžete začať variť. Takže ešte recept:

Konštrukcia brzdiacich štítov:
Štíty som skladal z troch vrstiev. Vonkajšie rovné doštičky sú z polystyrénu hrúbky 0,2 mm. Na ne som nalepil výplň – doštičky hrúbky 0,5 mm so zošikmenými vrchnými a spodnými hranami. Doštičky vo vnútri štítov som spravil o niečo menšie ako vonkajšie, čo mi dovolilo spraviť tenšie vrchné a spodné okraje štítov. Pozri obrázok č. 1 a 2:

Vnútorné plochy:
Vlnité vnútorné steny sú z tenkých kondenzátorových plieškov. Tieto som ohýbal na jednoduchom prípravku: Na kartón som nalepil ihly ø 0,5 dĺžky cca 25 mm, vždy 5 kusov ihiel v piatich rovnomerne vzdialených skupinkách. Ihly boli rovnobežne lepené sekundovým lepidlom na predkreslené čiary. Pozri obrázok č. 3:

Vytváranie “vlniek”:
Kondenzátorový plech som vystrihol podľa rozmeru brzdiacich štítov, ale len na troch stranách. Spodnú stranu som zatiaľ nechal väčšiu, za ňu som ľavou rukou plech držal. Plech som potom položil na ihly a prstom pravej ruky (nechtom) pritlačil na ihly a vytvaroval ho. Pozri obrázok č. 4:

Dokončenie okrajov:
Odstrihol som spodnú nadbytočnú časť plechu. Vrchný rovný aj spodný oblúkový okraj plechu som (nechtom) jemne pritlačil a vyhladil na plastovej časti brzdiaceho štítu. Celý plechový diel som potom otočil a z rubovej strany špendlíkom jemne “onitoval”. Pozri obrázok č. 5:

Dokončenie brzdiaceho štítu:
Po prilepení vlnitého vnútra štítu k plastovej časti som ešte v strede po celej dĺžke vyhladil obdĺžnikový pás. Tak z pôvodných 5 skupín vlniek vzniklo 10 (5 hore a 5 dole). Pozri obrázok č. 6 vyššie:

Poznámky:
Na konci štítu je plechové vnútro dlhšie ako výplň (pliešok má dĺžku zhodnú s vonkajšou doskou) a preto voľne presahuje cez okraj výplne. Pri montáži na model je treba dávať na túto hranu pozor, aby sa nepoškodila.

Výhodou kondenzátorových plieškov je, že sú dostatočne mäkké a netrhajú sa. Ak sa netrafíte a nepodarí sa Vám na prvý krát spraviť čo chcete, pliešok môžete vyrovnať a pokus opakovať aj niekoľko krát.

Je pravda, že skutočné brzdiace štíty vyzerali predsa len trochu inak. Ale šlo mi o to, aby som sa aspoň priblížil realite.

________________________________________________________________

Pripájam ešte pomôcku, ktorú som použil pri lepení vodorovných plávajúcich výškových plôch. Chcel som dosiahnuť symetriu, čo pri danej geometrii X-15 (viď uhol výškoviek) a riešení modelu nebolo celkom jednoduché:

Obrázok hore: Plánik modelu Special Hobby.

Spravil som si preto jednoduchý prípravok z obalu na tuhy a kartónu. Prípravok mi počas lepenia výškovku podopieral, najprv jednu a po vytuhnutí lepidla aj druhú. Geometria bola zachovaná a bez veľkej námahy.

Tu je obrázok, na ktorom vidieť ihly nalepené na kartóne. Tieto boli lepené vedľa seba v jednej skupine. Poslúžili na výrobu krytu podvozkovej šachty a plávajúceho smerového kormidla:

Ďalšie postavené modely môžete nájsť v kategórii Postavené modely. Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak mu dáte Like na Facebooku.

Model, fotografie a texty © 2010 Marcel Meres

This entry was posted in Postavené modely. Bookmark the permalink.

Leave a Comment / Pridať komentár