Let L-410MA Turbolet, Amodel, 1:144

L-410MA

Stavba, text a foto: Marcel Meres

1. Úvodné poznámky

Prinášam zopár poznámok z môjho pokusu o stvárnenie L-410MA s číslom 0403 v približnej podobe, v akej lietal v osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Model som staval na zákazku pre pilota, ktorý s 0403-jkou vtedy lietal. Pri stavbe som nemohol ovplyvniť mierku, ani výrobcu stavebnice. Vnímam to ako istú nevýhodu, ale zároveň to bola aj veľká výzva.

2. Stavba modelu

Stavebnica Amodel 1467 je short-run, čomu zodpovedá aj celková kvalita a presnosť výliskov. Hneď po oddelení a začistení jednotlivých častí bolo jasné, že si budú všetky vyžadovať trpezlivé tvarové korekcia, aby sa dali pri zachovaní uspokojivej geometrie poskladať. Vzhľadom na celkové rozmery modelu som si musel naplánovať ako postupovať, aby sa mi podarilo dostať s prstami do partii medzi trup a gondoly motorov. V prvom kroku som preto skompletoval trup so zvislou chvostovou plochou a s priestorom hlavného podvozka. Samostatne som zostavil krídlo s gondolami motorov. Po vytmelení spomenutých celkov som napojil krídlo na trup.

Stavebnica je short-run, čomu zodpovedá aj celková kvalita a presnosť výliskov. Na prvom obrázku vidno dopasovávanie súčiastok, zatiaľ nasucho. V strede tmelím priestor hlavného podvozka a trup. Tretí obrázok: trup s priestorom pre hlavný podvozok a smerovkou ako jedna vytmelená skupina a krídlo s gondolami motorov ako druhá.

Aj v zadnej časti bol primalý priestor na prsty pri tmelení, preto som najprv vytmelil spoj medzi zvislou chvostovou plochou a trupom a spoj chrbtovú plutva – trup a chrbtovú plutva – smerovka. Až potom som mohol nalepiť vodorovné chvostové plochy a na záver som pridal kýlovú plochu pod chvostovou časťou trupu.

Poznámka: Napojenie chrbtovej plôšky na zvislú chvostovú plochu som riešil čiastočným zapustením do koreňa nábežnej hrany – podľa lomeného spoja, aký vidno na fotkách skutočného stroja.

Na prvom obrázku vidíte moju snahu o zachovanie geometrie pri lepení krídla na trup. V strede je už pridaná chrbtová plocha, v prednej časti ju práve predlžujem. Posledná fotka zobrazuje model už s kýlom pod chvostom a vytmelený, tesne pred vyleštením povrchu.

3. Úpravy a vylepšenia

1/ Lepty
Pri stavbe som použil niektoré z leptaných dielov NH Detail č. 144-012 bulharskej výroby. Nepoužil som všetky, lebo sa mi javili (asi aj tie použité) kúsok mimo mierku.

2/ Predĺženie chrbtovej plochy
Úzku chrbtovú plôšku pred smerovkou spravil výrobca stavebnice v dvoch variantoch – v kratšej aj dlhšej. No aj tá dlhšia, ktorú som šiel použiť, bola stále o niečo kratšia, ako v skutočnosti. Preto som ju vpredu predĺžil na potrebnú dĺžku (viď foto vyššie).

Podložka je z HPS a z výtlačku letiska od Peewit, Betón a tráva, 1:144.

3/ Stenčenie
Snažil som sa čiastočne stenčiť kryty hlavného podvozka – hlavne pri pohľade speru a zozadu. Mierne som stenčil aj zvislú kýlovú plochu vzadu pod trupom a chrbtovú stabilizačnú plôšku.

4/ Svetlá
Pod trup a na zvislú chvostovú plochu som pridal červené majáčiky. Použil som priehľadné odliatky od CMK (univerzálna sada 010 Navigation lights, Clear).

4. Farbenie, dekály a použité farby

Ako som už spomenul, model by mal reprezentovať stroj číslo 0403 v podobe, v akej lietal v osemdesiatych rokoch – čiže v bielej a bledosivej kombinácii s červenými a modrými doplnkami. Celý povrch modelu som po preleštení Surfaceru 1000 nastriekal lesklou bielou Gunze C 001. Okienka na bokoch trupu boli riešené ako dekál, maskoval som len okienka pilotov maskami KV MODELS č. 14496. Následne som vymaskoval a nastriekal červené konce krídel. V tejto fáze stavby som začal riešiť pásy na bokoch trupu a čierny panel proti osleniu pred kabínou. Panel ponúkal výrobca ako dekál, preto som ho použil. Dekál bol kratší, čiže nedočahoval až k oknám pilotnej kabíny. Bolo potrebné vymaskovať a nastriekať ten zvyšok.

Modré pásy na boky trupu boli v stavebnici pre stroj Aeroflot a pre stroj výsadkárov z RF, oba podobné na modrý pás československej 0403-jky. Dekály pásov boli v kuse s trupovými okienkami a rámikmi okolo dverí. Rámiky okolo dverí som odstránil, okienka nechal. Bočné pásy som nalepoval veľmi opatrne s vedomím, že by som ich tejto mierke maskovaním a striekaním nedal. Aj napriek jemnej aplikácie sa mi rozpadli na viac častí 🙂 . S veľkou dávkou trpezlivosti a špecifických vybraných slov, sa mi ich napokon podarilo celkom uspokojivo usadiť. Dekály neboli natoľko presné, aby stopercentne trafili zároveň na všetky okienka aj dvere. Ale som rád, že sú tam kde sú a jemnú nepresnosť dokážem prežiť.

Po nalepení bočných pásov s okienkami a ich dôkladnom zalakovaní, som chcel nafarbiť spodnú časť trupu sivou farbou. Dekály som vymaskovával tenkým štetcom, použil som modrú tekutú masku Micro Mask od Microscale. Postupoval som opatrne od spodnej tenkej linky smerom nahor k širšiemu pásu, nakoľko medzera medzi linkou a pásom je na dekáliku priehľadná (nie biela). Takto som vymaskoval celú plochu dekálu po jeho dĺžke – nechcel som naň lepiť maskovaciu pásku, kvôli obave so strhnutia dekálu pri odmaskovávaní. Zvyšok trupu nad dekálom som maskoval už maskovacími páskami. Spodnú časť trupu som strekol bledou sivou, namiešanou z Gunze C 307 a bielej C 001.

Po nastriekaní trupu som vymaskoval a nastriekal nábežné hrany na krídlach a na smerovke čiernou Gunze C 002. Nábežky boli našťastie vyznačené jemnými linkami, ako súčasť paneláže stavebnice.

Gondoly motorov boli v reáli trojfarebné. Zospodu sivé ako spodok trupu, zvrchu biele a v strede s čiernym pásom, ktorý sa smerom dozadu postupne rozširoval. Tu sme si s objednávateľom stavby dovolili, z dôvodu mierky a prácnosti, pre oboch stráviteľné zjednodušenie a gondoly ostali ako ich vidíte na fotkách.

Československé znaky som použil zo stavebnice MiG-15 bis od eduard číslo 4445 (1:144). Číslo 0403 a modrý šíp na smerovke som si nakreslil podľa fotografie a vytlačil vlastné dekáliky na laserovej tlačiarni. Použil som dekálový papier Propagteam.

5. Olietanie a patina

Model pôsobil priveľmi čisto, bol celý lesklý a pripomínal mi z detstva angličáky 😀 . Pozrel som si stroje 0402 a 0403 na fotkách a boli všetko, len nie úplne čisté. Bolo mi jasné, že Turbolet citlivo zašpiním. Rozhodol som sa najprv napustiť linky sivým washom. (Na fotkách modelu pôsobia linky výraznejším dojmom, ako reálne sú. Je to spôsobené zvyšovaním kontrastu fotiek, aj celkovým zväčšením.) Pridal som aj nejaké stekance, ale len veľmi jemne. Celý povrch nakoniec dostal nástrek pololesklým lakom.

6. Klady a zápory stavebnice (z môjho pohľadu)

Klady:

  1. Jednoduchá stavebnica s malým počtom súčiastok, ktoré sa dali všetky použiť.
  2. Veľmi pekné jemné rytie.
  3. Prehľadný a zrozumiteľný návod, dve farebné schémy.

Zápory:

  1. Hrubšie vrtuľové listy aj odtokové hrany krídel. Nepresný tvar vrtuľových kužeľov a nasávačov vzduchu do motorov. Malé nasávače hore na motorových gondolách chýbajú úplne.
  2. Tvarové nedostatky výliskov vedúce k potrebe dopasovávania a tmelenia (klasika short-run).
  3. Prepadliny na vrchnej ploche krídla – zrejme dôsledok lisovania krídla bez delenia na polovice.
  4. Chýbajúce drobné detaily, ako antény, mechanika na vztlakových klapkách a podobne. Pritom v návode na farbenie sú nakreslené, kde by mali byť 🙂
  5. Čierny panel proti oslneniu mohol byť celý, nie len jeho časť. Mohli pridať aj čierne nábežné hrany krídel, resp. komplet dekály na motorové gondoly (pre schémy zo stavebnice).

7. Záverečné poznámky

Vždy sa mi toto lietadlo páčilo, ale ak ho budem niekedy stavať pre seba, tak radšej vo väčšej mierke a určite nie short-run. Dokončený Turbolet vyzerá vo vitrínke veľmi fajn a budem sa s ním len ťažko lúčiť. Prirástol mi akosi k srdcu a podvedome odďaľujem jeho odovzdanie zadávateľovi. Rýchlo ma to ale prejde, keď uvidím jeho radosť 🙂

Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak dáte Share na Facebook.

Autorské práva na model, fotografie a texty © 2024 Marcel Meres.

This entry was posted in Lietadlá, Postavené modely, Slovensky, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Comment / Pridať komentár