Aero L-39C Albatros, Trumpeter, 1:48

L-39C Albatros

Stavba, text a foto: Marcel Meres

1. Úvodné poznámky

Albatros sa mi ako lietadlo vždy veľmi páčil a v zbierke som preto chcel mať aj jeho model. Pokukoval som už nejaký čas po štvrťkovej stavebnici a zrazu sa mi naskytla príležitosť postaviť na zákazku L-39C od výrobcu Trumpeter č. 05804. Bola to príležitosť zistiť, aký ten model je a či si prípadne postavím jeden aj pre seba. Z letmého pohľadu na výlisky v krabici som nadobudol dojem, že by to mohla byť pomerne bezproblémová a rýchla stavba a to ma dokleplo. Určite ste si všimli, že v predošlej vete bolo slovo letmo. To slovo je v tomto príbehu dôležité. Asi už tušíte, čo príde a máte pravdu… že to s bezproblémovou stavbou nebolo celkom tak a tiež, že letmý pohľad (aj na model) môže oklamať 😀

2. Stavba modelu

Diely stavebnice som oslobodil od rámčekov a začal nasucho skúšať, ako sa majú vzájomne radi. Hneď bolo jasné, že to celkom pôjde, ale s nejakými drobnými prekvapeniami. Najrýchlejšie som spravil kokpit, použil som na želanie zákazníka lepty eduard, konkrétne zoom FE884 plus upínacie pásy FE 885. Bola to cenovo prijateľná kombinácia s dostačujúcim výsledkom pre model do vitrínky. S leptom 49884 by bol výsledok ešte o niečo lepší, ale cenovo sa to už nezdalo ako dobrý nápad. Stavebnica potrebovala ďalšie drobné investície a lept 49884 navyše neriešil upínacie pásy.

Eduard zoom FE884 plus upínacie pásy FE 885 bola cenovo prijateľná kombinácia. Na fotke ešte pred optickým zvýraznením hrán na opierkach hlavy.

Inštalácia leptov bola bezproblémová až na zameriavač. Prečo? Stavebnica Trumpeter nie je ceolkom typický C-čkový Albatros. Je to C-čko upravené pre potreby akrobatickej skupiny BREITLING, teda eroplán bez zameriavača. Preto keď poskladáte leptaný zameriavač a položíte ho na kryt hlavnej prístrojovej dosky a posuniete k doske, zistíte že niečo nie je v poriadku. Zameriavač je príliš vzadu – zasahuje do priestoru za priečnym rámovaním prekrytu kabíny. Návod v leptanej sade eda vás ale neupozorní, aby ste kryt upravili pre kokpit bežnej verzie C so zameriavačom. Ak nie ste odborník na Albatrosy, tak vám toto asi ujde. Aspoň mne to ušlo. Musel som zameriavač upraviť tak, aby bol plytší a nezasahoval toľko dozadu. Čiže rozobrať, upraviť a znova zložiť. Už sa mi ho samozrejme nepodarilo poskladať na 100% rovno, ako prvý raz. Ostatné lepty sadli ako R na Š.

Musel som zameriavač upraviť tak, aby bol plytší a nezasahoval toľko dozadu. Čiže rozobrať, upraviť a znova zložiť. Tu je už všetko v kokpite aj s resuscitovaným zameriavačom.

Poznámka: Ostatné diely stavebnice som použil originálne, i keď pomohla by ešte výmena kolies, prípadne aj sedačiek za detailnejšie odliatky, výmena pitotiek za kovové, ale asi najmä tvarovo presnejších nasávačov vzduchu k motoru. Napokon by potešila aj výmena prekrytu kabíny, ak by ste ho chceli spraviť zatvorený (diely prekrytu kabíny sú o niečo užšie ako miesta, kde dosadajú na trup).

Všimnite si, že sklo oddeľujúce priestory pilotov spravil výrobca užšie, ako rám. Navyše spravil rám (aj otvorené časti prekrytu) o niečo užšie, ako dosadaciu plochu na trupe.

3. Úpravy a vylepšenia

Okrem použitia spomenutých leptov do kokpitu som menil hlavne polohu krytov na podvozkových šachtách, polohu brzdiacich štítov a upravoval detaily povrchu. Niečo som sa snažil popísať v texte, celkový obraz som doplnil zopár fotkami.

1/ Podvozkové kryty:
Výrobca chcel zrejme stavebnicu oživiť tým, že navrhol kryty na podvozkových šachtách otvorené. V skutočnosti bývajú na stojacom stroji otvorené len počas údržby, inak sú zatvorené. Predný kryt sadol do otvoru veľmi pekne, no kryty hlavného podvozka boli mierne odlišné od obrysu šachty. Do vnútra každej šachty som po jej obvode nalepil niekoľko podperných hranolčekov, vlepil kryty a tmelením domodeloval obrys oboch krytov.

2/ Brzdiace štíty:
Podobne ako pri podvozku, aj brzdiace štíty máva Albatros bežne zatvorené. Výrobca ich vylisoval oddelene, aj v návode navrhuje štíty otvorené. S možnosťou zatvorených štítov stavebnica nepočíta. Preto, ak ich chcete zatvoriť, musíte prispôsobiť ramená, na ktorých sa upevňujú k trupu. Mechaniku pohybu štítov má Albatros zakrytú charakteristicky tvarovanými krytmi. Ich značne podvyživené a natiahnuté prevedenie v stavebnici modelára žiaľ vôbec nenadchne.

3/ Detaily povrchu:
Vo všeobecnosti stavebnica vyvoláva dojem, že sa podobá skutočnej predlohe. Keď ale začnete počas stavby porovnávať jednotlivé detaily s dokumentáciou, tento dojem začne slabnúť. Narazíte na množstvo drobných nepresností, ktoré budete buď ignorovať, alebo opravovať. Ja som šiel strednou cestou, opravil som len časť. Ďalej uvádzam zmeny, ktoré som robil:

a) Albatros C má 2 podkrídlové závesníky, no stavebnica mala otvory v spodnom dieli krídla na 4 závesníky (zjavne pre model ZA). Závesníky v stavebnici neboli, nakoľko ide o akrobatický stroj. Nadbytočné otvory pre závesníky som zatmelil a dokúpil veľmi pekné odliatky závesníkov Quickboost QB 48848 (štyri kusy v balení).

b) Všetky priehľadné diely prekrytu kabíny sú vylisované s deliacou rovinou. Deliacu linku som opatrne odbrúsil a následne vyleštil:

Vrchný obrázok: odstraňovanie linky po lisovacej forme. Spodný obrázok: zhodná operácia na prednom štítku.

Všimnite si, že polovice priehľadného dielu boli vzájomne výškovo kúsoček posunuté, čím vznikol schod. Škriabance v prednej časti vznikli mojou neopatrnou manipuláciou pri oddelovaní dielu z rámika. Predný štítok výrobca upevnil k rámiku pomerne masívnymi spojkami. Oddelenie štítka sa tak stáva v prednej časti malým dobrodružstvom.

c) Zatmelil som otvory pre antény (5 ks) z originál leptu zo stavebnice – skoršie verzie C ich nemali, lietadlá letky BREITLING už áno. Anténu pod špicom som nedoplnil zámerne, aby mohol zákazník pri manipulácii držať model za nos 🙂

d) Odstránil som z výškoviek vybíjače statickej elektriny vylisované nie práve šťastne spolu s výškovkami. Bolo mi jasné, že počas tmelenia, prerývania, leštenia a kamuflovania povrchu by aj tak neprežili. Plánoval som ich nalepiť až na záver stavby a jemnejšie ako tie v stavebnici. Zatiaľ som ich nenalepil kvôli manipulácii.

e) Opravy povrchu začali tmelením prepadlín. V stavebnici ich zopár bolo, ale všetky sa dali pomerne ľahko opraviť. Prepadliny mali aj vztlakové klapky. Pri stavbe môžete použiť buď vytiahnuté alebo zatiahnuté vztlakové klapky. Prepadliny mali oba páry.

Na fotkách vidíte prepadliny na rôznych častiach povrchu. Na prvej fotke si môžete všimnúť nie celkom šťastne tvarované kryty mechaniky vyklápania brzdiacich štítov. Stredný obrázok, spodný rad: vidno aj spôsob vylisovania a hrúbku vybíjačov statickej elektriny plus hrúbku generátorov vírov.

f) Niektoré kryty na spodnej časti trupu neboli akoby dotiahnuté. Poprerýval som ich podľa podkladov spolu s niektorými chýbajúcimi linkami. Model má veľmi pekné jemné rytie, no žiaľ nie celkom presné. Ak by ste chceli naozaj verný Albatros, asi by ste sa dostali postupne ku kompletnému pretmeleniu paneláže a k opätovnému prerytiu podľa skutočnosti. Mám na mysli hlavne prechod vrchnej plochy krídla k trupu a potom polohu aj tvar krytiek, či veľkých krytov v prednej časti trupu. Aj keď som nechal väčšinu bez zmien, zapotil som sa celkom statočne: napríklad po nalepení nasávačov vzduchu k motoru vznikli v mieste napojenia na trup schody, ktoré bolo treba opraviť. To vyžadovalo najskôr okolité partie hlbšie preryť a onitovať. Navyše opakovane, lebo mi to nešlo spraviť v jenom kroku.

Po nalepení nasávačov vzduchu k motoru, vznikli v mieste napojenia na trup schody, ktoré bolo treba opraviť.

Ďalšie cvičenie s povrchom ma čakalo v zadnej aj prednej časti trupu zospodu, na prechodoch krídlo-trup a zvrchu hneď za kokpitom. Výrobcovi sa tam nepodarilo vylisovať hladký povrch. Drobné nerovnosti (krupička) vynikli hlavne po nastriekaní Mr. surfaceru.

Drobné nerovnosti (krupička) zo spodnej strany trupu. Na opačnej strane trupu bola situácia rovnaká.

Na ľavom obrázku vidíte krupičku v prechode krídla k trupu (1). Šipky ukazujú chybičky rytia od výrobcu. Na obrázku vpravo vidíte krupičku zvrchu za kokpitom (1) a opäť chybičky pôvodného rytia. Moje pokusy opraviť rytie nedopadli všade podľa očakávania.

4. Použité farby, kamufláž, maskovanie a dekály

Použité farby a kamufláž: podľa podkladov, ktoré som mal k dispozícii, lietali C-čkové Albatrosy v trojfarebnej kamufláži tvorenej na vrchných plochách farbami Tmavá kaki ČSN 5450, svetlá kaki ČSN 0225 a na spodných plochách svetlosivou ČSN 1010. Kamufláž je doplnená žltou ČSN 6400 a čiernou na paneloch proti oslneniu ČSN 1990. S poslednými dvoma menovanými farbami som nemal najmenší problém. Ako čiernu som použil GS Mr. Color 33 a do žltej GS Mr. Color 4 som dal zopár kvapiek červenej, aby nadobudla teplejší (menej citrónový) tón a striekal som ju na lesklý biely podklad. Pokračoval som spodnými plochami, ktoré dostali nástrek GS Mr. Color 332, vybledenou bielou farbou GS Mr. Color 1. Potom prišlo na bočné a vrchné plochy. Pozrel som si množstvo fotografii a všade vyzerali tie farby ináč. Hlavne bledší odtieň z tých dvoch sa menil ako zlomyselný chameleón. Uznám, že dobrá kamufláž je taká, ktorá sa mení v závislosti od svetelných podmienok a pozadia. Toto sa presne deje s farbami na Albíkoch.

Poznámka: Zaujímavé je pozrieť si fotky exponátu Albatrosa v Technickom múzeu v Prahe, kde svetlá kaki farba pôsobí raz ako bledá káva, potom zas ako piesková, až po takmer žltú farbu.

Zodpovedajúca farba MR. Paint na mňa robila dojem, že má bližšie práve k lomenému hnedastému odtieňu, ja som chcel ísť viac do žltozelena. Začalo mi byť jasné, že jedinou cestou bude namiešanie vlastného odtieňa. Napríklad ako nám radia kamaráti z Armycast, namiešať vrchné odtiene nasledovne: tmavú kaki z farieb GS Mr. Color 126+310 a svetlú kaki z farieb 27+310+312+126. Pomer neporadili. A tak som miešal a miešal… a ešte raz miešal, až som čosi namiešal 🙂 a nastriekal. Po nastriekaní samozrejme pôsobili tie tri kamuflážne farby so žltou a čiernou inak, ako jednotlivo na bielom papieri. Svetlú kaki som kvôli tomu tlmil veľmi riedeným nástrekom GS Mr. Color 310 (ktorej mohlo byť vlastne v mixe od začiatku o kúsok viac) a potom ešte obe vrchné farby citlivo riedkym sivým olejom kvôli celkovému utlmeniu.

Maskovanie: Žlté, čierne aj spodné plochy som vymaskovával maskovacou páskou. Na vrchné farebné polia som si kúpil predrezané masky od výrobcu Stransky kits, MS 018. Výrobca robí dve kamuflážne schémy, ako A a B, obe dizajnované na Albatros od Trumpeter. Po nastriekaní vrchných farieb (najprv svetlá a na ňu tmavá kaki) som zistil, že kamuflážne polia sedia skôr na pozdejšie verzie, hlavne verzie ZA. Rozdiely boli najmä na zadnej časti trupu, na smerovke obojstranne a v strede trupu pri prechode na ľavé krídlo. Takže masky šli do preč a zmenil som taktiku. Opravované miesta som strekol opakovane svetlou kaki až po dokonalé prekrytie tmavšej farby. Následne som celú vrchnú kamufláž nastriekal nanovo z ruky.

Poznámka: Z fotografií skutočných Albatrosov je vidieť mierne odchýlky od stroja k stroju a veľakrát sú hranice farebných polí rozostrené. Aj tu platí, že je najlepšie si nájsť fotky konkrétneho stroja a ten potom postaviť.

Nížšie nájdete zopár fotiek z maskovania priehľadných dielov:

Obrázok vľavo: na rámovanie prekrytu som použil masku výrobcu SX-ART studio 48090. Masky boli všetky málinko menšie, preto sú nadstavené kúskami z vyrezaných obdĺžnikov. Na kolieska sadli masky presne. Obrázok vpravo: zostávajúcu plochu prekrytu som vymaskoval maskami Stransky kits, MS 018. Použil som ich len ako výplň, lebo neboli tak presné v oblúčikoch, ako tie od SX-ART.

Maskovanie rámovania predného štítka maskami SX-ART. Ako výplň som použil opäť masku Stransky kits. Na fotke vidno aj začaté tmelenie vzniknutej medzierky a ešte nedonitované rámovanie.

Dekály: Ak ste mali pri pozeraní fotiek pocit, že Albík s číslom 1725 nemôže byť verzia C, máte pravdu. Môj zákazník lietal na cvičných Albatrosoch C, ale prvý let absolvoval na vtedy ešte československom ZA-čku s číslom 1725. Takže táto zaujímavá kombinácia vznikla na jeho želanie. Použil som dekály od Armycast, Aero L-39C Albatros in the world ACD 48 011. Štandardne veľmi jemné, tenučké dekáliky, ktoré po vyschnutí dobre kopírujú povrch. Na ich lepšie usadenie som použil prípravok Micro Set od MICROSCALE bez roztoku na zmäkčenie. Dekálový set obsahuje spolu 19 markingov L-39C a ostalo im miesto ešte aj na základné popisky. Tie žlté sa aplikujú v kombinácii bieleho podkladového plus žltého vrchného dekálu. Takže musíte mať dobré oko, aby ste trafili oba dekáliky do presného zákrytu. Popiskám týmto narastie hrúbka, ale sú naozaj žlté. Pre mňa napokon až príliš, takže pri opakovanej stavbe by som biely podklad už nepoužil.

Poznámka: V dekálovom sete sú pridané aj jednotlivé trupové čísla (čierne aj biele) od nuly po deviatku, takže si vyskladáte, čo potrebujete. Treba sa ale sústrediť na rozpal čísel aj ich rovnobežnosť zároveň, aby netancovali. Pri tak jemných dekálikoch to nie je úplná brnkačka.

5. Olietanie a patina

Cvičné, čiže C-čkové Albatrosy sú podľa bežne dostupných fotiek veľmi dobre udržiavané mašiny – čiže buď úplné leštenky, alebo aspoň stroje bez viditeľnej patiny, ktorú modelári tak milujú. Toto zistenie mi dosť bralo chuť (ak nie do jedla, tak aspoň do dokončenia stavebnice). Model pôsobil po nastriekaní veľmi plocho, nudne až hračkársky. Rozhodol som sa preto o takmer neviditeľné napodobenie vyblednutia farby a veľmi citlivé zašpinenie. Zároveň som sa snažil striekaním napodobiť veľmi mierne zvlnenie trupu pozdĺž vnútorného rebrovania. Myslím, že to povrchu dodalo plasticitu a dôveryhodnosť. No a s olietaním sa budem musieť vybúriť na nejakej bojovej mašine.

Pokiaľ ide o patinu, rozhodol som sa o takmer neviditeľné napodobenie vyblednutia farby a veľmi citlivé zašpinenie povrchu.

6. Klady a zápory stavebnice (z môjho pohľadu)

Klady:

  1. Malý počet dielov aj celkové členenie, čiže celková jednoduchosť stavebnice.
  2. Zrozumiteľný a prehľadný návod. (Návod na livery BREITLING som neštudoval.)
  3. Prístupná cena výliskov vrátane leptaných dielov v stavebnici.
  4. Variabilita – oddelené smerové kormidlo a krídelká, delený prekryt kabíny, možnosť vytiahnutých vztlakových klapiek a otvorené šachty podvozka aj brzdiace štíty.

Zápory:

  1. Tvarové nepresnosti a zjednodušenia oproti skutočnosti (aj keď drobné, ale v hojnom počte – časť z nich vtexte článku).
  2. Nižšia kvalita výliskov, prepadliny povrchu, slabšie zlícované nasávače s trupom a hrubší povrch trupových partii (krupička).
  3. Neoddelené výškové kormidlo (pri vypnutom motore je vždy vychýlené hore a smerové kormidlo do strany).
  4. V stavebnici nie sú závesníky, aj keď sú pre ne v krídlach predvrtané otvory. Uprednostnil by som závesníky (pred kanónom verzie ZA, ktorý mimochodom v stavebnici naopak je).
  5. Mierny zmätok v návode k stavebnici – v návode na farbenie nájdete prídavné nádrže, aj s údajom ako majú byť nafarbené, no v stavebnici nádrže nenájdete.

7. Záverečné poznámky

Trumpeter vytvoril stavebnicu s chybičkami, ktorá ale môže do vitrínky mnohým úplne stačiť. Som rád, že som ju staval, lebo som prenikol do tajov tohoto nádherného eroplánu. Zároveň som si vyskúšal nie celkom jednoduchú štvorfarebnú kamufláž, ktorá je náročnejšia na presnosť. No a v duchu budem naďalej hypnotizovať eduard, aby spravil najmä pre českých a slovenských modelárov naozajstný štvrťkový Albatros!

A priznanie na záver: Celkom na záver sa priznám, že pri stavbe som bol verný modelárskej metóde, ktorú sme s Jurom Bojkom dotiahli do dokonalosti. Metódu nazývame dva kroky vpred a jeden vzad. Že to znie ako v tanečnej škole? To nevadí. Pri tejto metóde aj jednoduchšie modely staviate dlhšie, takže ich toľko nepotrebujete a ušetríte peniaze. Platí zásada, že čím jednoduchšia je stavebnica, tým intenzívnejšie musíte túto metódu používať. Ja som ju použil na Albíkovi minimálne štyri razy, takže som maximálne spoko! No ale zasa… ak ste náhodou šikovnejší modelár, tak máte v tomto ohľade žiaľ smolu 😀

Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak dáte Share na Facebook.

Autorské práva na model, fotografie a texty © 2022 Marcel Meres.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Comment / Pridať komentár