F4U-4 Corsair I., Academy 1/48

F4U-4 Corsair I.

autor Juraj Bojkovský


F4U-4 Corsair I.


F4U-4 Corsair I. ACADEMY

I. Úvod

Juraj mi poslal fotografie dokončenej stavebnice U-štvorky od ACADEMY. Do modelu sa pustil snáď preto, lebo je to v mierke 1/48 jediný model tejto verzie Corsaira. Mal možnosť spraviť buď konverziu iného modelu (nie U-4) napr. modelu Hasegawa F4U-7, alebo sa odhodlať na vylepšenie priamo originálnej štvorky od ACADEMY – čo sprvu vyzeralo ako lepšie riešenie. Ako mi povedal po dokončení modelu, už si nie je celkom istý, či nešiel tou menej pohodlnou drožkou…

Po zvážení nevyhnutných úprav si napokon môžete spraviť vlastný názor, ktorou cestou radšej ísť, keď chcete štvrťkový model F4U-4.


F4U-4 Corsair I. ACADEMY

II. Úpravy a vylepšenia modelu:

  1. oprava prierezu vrchnej časti trupu a s tým spojená úprava geometrie smerovky
  2. – jej vychýlenie zo smeru osi trupu
  3. scratchbuild kokpitu, pilotnej sedačky
  4. scratchbuild sania vzduchu cez otvory v nábežnej hrane krídel
  5. úprava ústia výfukov a doplnenie vlastných kovových výfukov
  6. úprava podvozku
  7. úprava povrchu pohyblivých častí výškoviek a smerového kormidla – napodobenie portov a pláteneho poťahu
  8. výroba vlastného acetátového prekrytu pilotnej kabíny
  9. úprava vnútornej plochy cowlingu
  10. úpravy motora
  11. výroba pozičných svetiel a svetiel v krídle
  12. výroba tiahiel trimov
  13. “onitovanie” povrchu


F4U-4 Corsair I. ACADEMY

Použité doplnky:

  1. motor od QUICKBOOST
  2. zameriavač od QUICKBOOST
  3. upínacie pásy od EDUARD
  4. kolieska zo stavebnice F4U-1D od ACADEMY
  5. kryty podvozku zo stavebnice F4U-7 od HASEGAWA


F4U-4 Corsair I. ACADEMY

III. Stavba modelu

Jednou z viditeľných nepresností stavebnice, ktoré vidieť voľným okom, je prierez trupu – najmä v miestach za kokpitom. Trup je viditeľne hrubší, čo cítiť hlavne na chrbte trupu. Obéznejšiemu trupu je prispôsobený aj prekryt kokpitu. Tento nedostatok sa dá zmierniť stenšením trupu (odobratím materiálu v mieste spoja polovíc trupu) zhruba od miesta motorovej prepážky až po smerovku a samozrejme následnou výmenou prekrytu kokpitu.

Tu vidíte trup po úprave prierezu s odstránenou smerovkou:

F4U-4 Corsair I. fuselage half

Smerovku Juraj odstránil a neskôr prilepil na spojený trup pod uhlom, ktorý zodpovedá reálnemu lietadlu, teda s vychýlením o 2 stupne od smeru pozdĺžnej osi trupu. Tu už vidíme smerovku na svojom mieste s potrebným vychýlením:

F4U-4 Corsair I. after fin angle repair

A po jej vyplnení a dotmelení:

F4U-4 Corsair I. after fin angle repair

Neľahkou úlohou bolo vytvorenie sania vzduchu cez otvory v nábežnej hrane krídel. Výrobca stavebnice toto miesto značne zjednodušil, použiteľné sú len mriežky filtrov. Celý kanál sania a prepážky v ňom je potrebné vyrobiť ako scratchbuild. Nasledujúce dva obrázky dokumentujú tento neľahký krok:

F4U-4 Corsair I. wing air intake

Nepríjemné bolo predovšetkým tmelenie vzniknutej dutiny v krídle.

F4U-4 Corsair I. wing air intakes

Úpravou prešli aj výfuky – tu vidíte ústie výfukov motora upravené pre vsadenie kovových dutých trubičiek:

F4U-4 Corsair I. exhausts, replacement

Keď sme pri motore, tu je fotka inak krásneho odliatku od QUICKBOOST už po jeho vylepšení:

F4U-4 Corsair I. Quickboost resin engine

A záber na veľmi pekne napatinovaný motor:

F4U-4 Corsair I. Quickboost engine plus patina

Predná časť cowlingu nemá vnútornú stenu, preto je treba ju dorobiť:

F4U-4 Corsair I. fwd. cowling, inside cone

F4U-4 Corsair I. fwd. cowling, inside cone

ACADEMY ponúka minimalistický kokpit, na ktorý je potrebné použiť vlastné vylepšenia, alebo niektoré z ponúkaných doplnkových setov. Juraj zvolil až na pekný zameriavač od QUICKBOOST-u cestu scratchbuildu tak povediac „od podlahy“. Inak pokiaľ ide o sedačku pilota, verzia F4U-4 nemala klasickú sedačku, ale len akýsi hranatý „lavór“ s pancierovou doskou ako opierkou. Tu máme sekvenciu niekoľkých fotiek zachycujúcich zrod nového kokpitu:

F4U-4 Corsair I. head rest

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild

Takto vyzeral kokpit pred farbením.

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild

Po farbení a patine:

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild

Vznikajú vnútorné steny kokpitu.

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild, wall

Pedále ovládajúce smerové kormidlo.

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild, rudder pedals

Tu už máme dokončený kokpit na svojom mieste v trupe:

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild, fuselage closed

F4U-4 Corsair I. cockpit scratchbuild within the fuselage

F4U-4 Corsair I. cockpit and canopy close-up

Po zúžení trupu bola nevyhnutná výroba nového (užšieho) prekrytu kabíny pilota. Na fotografiách vidíte sadrové kopyto, ktoré vzniklo rozrezaním a zúžením pôvodného prekrytu zo stavebnice,

F4U-4 Corsair I. new canopy mock up

novú kabínku z acetátu, ktorej rámovanie je z pásky KABUKI

F4U-4 Corsair I. new canopy with tape framing

a hotovú kabínku:

F4U-4 Corsair I. finished acetate canopy

Kokpit spolu s motorom poputovali na svoje miesto v trupe a po prilepení hotových krídiel a ľahkom vytmelení spojov nastal čas na úpravy povrchu: „onitovanie plechového“ povrchu a úprava tých častí, ktoré boli v reáli potiahnuté, kvôli odľahčeniu, plátnom. Výrobca stavebnice síce naznačil na krídle, výškovkách a smerovom kormidle textilný povrch, ale ten vyzeral veľmi nepresvedčivo.

F4U-4 Corsair I. finished surface

Na krídlach prišlo len na prebrúsenie ostrých hrán portov, ktoré pôsobili nemodelovo a s reálnou podobou predlohy nemali nič spoločného. Na pohyblivých častiach chvosta sa Juraj pokúsil o menšie experimenty, ako naznačiť textilný povrch. Najprv úplne zbrúsil pôvodné naznačenie portov a snažil sa ich nahradiť pásikmi z hliníkovej fólie. Tieto prilepil filmovým lepidlom a striedavo prestriekaval Surfacerom a jemne zbrusoval. Hliníková fólia bola ale hrubšia, čiže bolo nutné väčšie brúsenie a miestami dochádzalok jej odtrhnutiu.

F4U-4 Corsair I. rudder and horizontal stabilizators structure repair

Takže nakoniec sa rozhodol pre iný materiál a síce pásku KABUKI. Je tenšia a nespornou výhodou je jej lepivosť. Preto je veľmi jednoduché vytvorenie celej konštrukcie a po pretretí filmovým lepidlom páska dobre drží na povrchu. Ďalší postup je rovnaký, porty sú opakovane brúsené a zastriekané vrstvami Surfaceru. Po vyschnutí tretej vrstvy vznikla jemným brúsením a leštením ilúzia prepadlín zvlneného povrchu – textilom potiahnutých rebier.

F4U-4 Corsair I. rudder

Ďalšími drobnými doplnkami, ktoré oživia tento inak detailami neoplývajúci model, sú pozičné svetlá, Pitotova trubica, tiahla trimov, antény a vylepšené podvozky. Hlavne kolieska naliehavo túžia po výmene.

F4U-4 Corsair I. pitot tube, position lights

Pozičné svetlá a Pitotova trubica.

F4U-4 Corsair I. position lights

F4U-4 Corsair I. Pitot tube, position light

Vylepšenia podvozka:

F4U-4 Corsair I. undercarriage enhancement

IV. Patina a olietanie

Nakoľko Juraj obľubuje riadne olietané mašiny a žiadne továrenské či muzeálne lakovky, aj Corsair spravil v tomto duchu. Olietaný stroj niekde na zablatenom vojnovom letisku. Na povrch zjednotený surfacerom použil preshading čiernou farbou, potom prišiel rovnomerne striekaný modrý kamuflážny náter a napokon patina: najprv škvrny a hadíky bledšími a tmavšími odtieňmi miešanými z kamuflážnej modrej farby stlmené zjednocujúcim modrým filmom.

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

Potom šli dekály a fading niekoľkými odtieňmi bledších olejových farieb a napokon záverečný wash (špina) olejovými farbami.

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

Niektoré nitové rady sú napúšťané hliníkom, odreniny sú robené zinchromatom, hliníkom a niekde bledou sivou farbou.

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

Stekance od mazív a pohoných hmôt zaistili opäť olejové farby, zaprášenie a zablatenie pigmenty.

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

S očadením z výfukov bol podľa Jurajových slov „veľký boj“ a vyšiel až na 3. pokus.

F4U-4 Corsair I. camouflage & patina

V. Záver

Podľa Jurajových slov šlo v zásade o pokusný model (a stále to tak vníma), na ktorom si chcel po prvý krát otestovať rôzne stavebné a patinovacie postupy. Hlavne spomínanú patinu skúšal napodobiť spôsobom pokus-omyl-odznova… :O)

Avšak po celkom úspešnom experimente so stvárnením portov je už toho názoru, že ak sa nedočkáme od nejakého výrobcu poriadneho modelu F4U-4, bude oveľa jednoduchšie prerobiť model F4U-7 od Hasegawy. Hlavným rozdielom je celokovové krídlo, v čom už dnes nevidí problém a dlhšia predná časť od koreňa krídla, ktorú treba skrátiť. Ako je vidno, pri modeli od ACADEMY sa bez rezania tiež nedá zaobísť a hlavne má pomerne veľa nepresností a (na dnešnú dobu rozhodne už) málo detailov.

Myslím, že so mnou budete súhlasiť keď poviem, že na testovací model sa vydaril veľmi dobre. Kiež by takto dopadol každý náš experiment!

Ďalšie postavené modely nájdete v kategórii Postavené modely.
Model, fotografie Copyright © 2011 by Juraj Bojkovský.

This entry was posted in Postavené modely. Bookmark the permalink.

1 Response to F4U-4 Corsair I., Academy 1/48

  1. Ivan says:

    Hmmm, vyzerá to mňamkovo. Je vidieť, že sa Ďuri nenudil. Aj keď to je “testovací” model, tak má zaň odo mňa vztýčený palec.

Leave a Comment / Pridať komentár