F4U-4 Corsair I.
autor Juraj Bojkovský
I. Úvod
Juraj mi poslal fotografie dokončenej stavebnice U-štvorky od ACADEMY. Do modelu sa pustil snáď preto, lebo je to v mierke 1/48 jediný model tejto verzie Corsaira. Mal možnosť spraviť buď konverziu iného modelu (nie U-4) napr. modelu Hasegawa F4U-7, alebo sa odhodlať na vylepšenie priamo originálnej štvorky od ACADEMY – čo sprvu vyzeralo ako lepšie riešenie. Ako mi povedal po dokončení modelu, už si nie je celkom istý, či nešiel tou menej pohodlnou drožkou…
Po zvážení nevyhnutných úprav si napokon môžete spraviť vlastný názor, ktorou cestou radšej ísť, keď chcete štvrťkový model F4U-4.
II. Úpravy a vylepšenia modelu:
- oprava prierezu vrchnej časti trupu a s tým spojená úprava geometrie smerovky
- – jej vychýlenie zo smeru osi trupu
- scratchbuild kokpitu, pilotnej sedačky
- scratchbuild sania vzduchu cez otvory v nábežnej hrane krídel
- úprava ústia výfukov a doplnenie vlastných kovových výfukov
- úprava podvozku
- úprava povrchu pohyblivých častí výškoviek a smerového kormidla – napodobenie portov a pláteneho poťahu
- výroba vlastného acetátového prekrytu pilotnej kabíny
- úprava vnútornej plochy cowlingu
- úpravy motora
- výroba pozičných svetiel a svetiel v krídle
- výroba tiahiel trimov
- “onitovanie” povrchu
Použité doplnky:
- motor od QUICKBOOST
- zameriavač od QUICKBOOST
- upínacie pásy od EDUARD
- kolieska zo stavebnice F4U-1D od ACADEMY
- kryty podvozku zo stavebnice F4U-7 od HASEGAWA
III. Stavba modelu
Jednou z viditeľných nepresností stavebnice, ktoré vidieť voľným okom, je prierez trupu – najmä v miestach za kokpitom. Trup je viditeľne hrubší, čo cítiť hlavne na chrbte trupu. Obéznejšiemu trupu je prispôsobený aj prekryt kokpitu. Tento nedostatok sa dá zmierniť stenšením trupu (odobratím materiálu v mieste spoja polovíc trupu) zhruba od miesta motorovej prepážky až po smerovku a samozrejme následnou výmenou prekrytu kokpitu.
Tu vidíte trup po úprave prierezu s odstránenou smerovkou:
Smerovku Juraj odstránil a neskôr prilepil na spojený trup pod uhlom, ktorý zodpovedá reálnemu lietadlu, teda s vychýlením o 2 stupne od smeru pozdĺžnej osi trupu. Tu už vidíme smerovku na svojom mieste s potrebným vychýlením:
A po jej vyplnení a dotmelení:
Neľahkou úlohou bolo vytvorenie sania vzduchu cez otvory v nábežnej hrane krídel. Výrobca stavebnice toto miesto značne zjednodušil, použiteľné sú len mriežky filtrov. Celý kanál sania a prepážky v ňom je potrebné vyrobiť ako scratchbuild. Nasledujúce dva obrázky dokumentujú tento neľahký krok:
Nepríjemné bolo predovšetkým tmelenie vzniknutej dutiny v krídle.
Úpravou prešli aj výfuky – tu vidíte ústie výfukov motora upravené pre vsadenie kovových dutých trubičiek:
Keď sme pri motore, tu je fotka inak krásneho odliatku od QUICKBOOST už po jeho vylepšení:
A záber na veľmi pekne napatinovaný motor:
Predná časť cowlingu nemá vnútornú stenu, preto je treba ju dorobiť:
ACADEMY ponúka minimalistický kokpit, na ktorý je potrebné použiť vlastné vylepšenia, alebo niektoré z ponúkaných doplnkových setov. Juraj zvolil až na pekný zameriavač od QUICKBOOST-u cestu scratchbuildu tak povediac „od podlahy“. Inak pokiaľ ide o sedačku pilota, verzia F4U-4 nemala klasickú sedačku, ale len akýsi hranatý „lavór“ s pancierovou doskou ako opierkou. Tu máme sekvenciu niekoľkých fotiek zachycujúcich zrod nového kokpitu:
Takto vyzeral kokpit pred farbením.
Po farbení a patine:
Vznikajú vnútorné steny kokpitu.
Pedále ovládajúce smerové kormidlo.
Tu už máme dokončený kokpit na svojom mieste v trupe:
Po zúžení trupu bola nevyhnutná výroba nového (užšieho) prekrytu kabíny pilota. Na fotografiách vidíte sadrové kopyto, ktoré vzniklo rozrezaním a zúžením pôvodného prekrytu zo stavebnice,
novú kabínku z acetátu, ktorej rámovanie je z pásky KABUKI
a hotovú kabínku:
Kokpit spolu s motorom poputovali na svoje miesto v trupe a po prilepení hotových krídiel a ľahkom vytmelení spojov nastal čas na úpravy povrchu: „onitovanie plechového“ povrchu a úprava tých častí, ktoré boli v reáli potiahnuté, kvôli odľahčeniu, plátnom. Výrobca stavebnice síce naznačil na krídle, výškovkách a smerovom kormidle textilný povrch, ale ten vyzeral veľmi nepresvedčivo.
Na krídlach prišlo len na prebrúsenie ostrých hrán portov, ktoré pôsobili nemodelovo a s reálnou podobou predlohy nemali nič spoločného. Na pohyblivých častiach chvosta sa Juraj pokúsil o menšie experimenty, ako naznačiť textilný povrch. Najprv úplne zbrúsil pôvodné naznačenie portov a snažil sa ich nahradiť pásikmi z hliníkovej fólie. Tieto prilepil filmovým lepidlom a striedavo prestriekaval Surfacerom a jemne zbrusoval. Hliníková fólia bola ale hrubšia, čiže bolo nutné väčšie brúsenie a miestami dochádzalok jej odtrhnutiu.
Takže nakoniec sa rozhodol pre iný materiál a síce pásku KABUKI. Je tenšia a nespornou výhodou je jej lepivosť. Preto je veľmi jednoduché vytvorenie celej konštrukcie a po pretretí filmovým lepidlom páska dobre drží na povrchu. Ďalší postup je rovnaký, porty sú opakovane brúsené a zastriekané vrstvami Surfaceru. Po vyschnutí tretej vrstvy vznikla jemným brúsením a leštením ilúzia prepadlín zvlneného povrchu – textilom potiahnutých rebier.
Ďalšími drobnými doplnkami, ktoré oživia tento inak detailami neoplývajúci model, sú pozičné svetlá, Pitotova trubica, tiahla trimov, antény a vylepšené podvozky. Hlavne kolieska naliehavo túžia po výmene.
Pozičné svetlá a Pitotova trubica.
Vylepšenia podvozka:
IV. Patina a olietanie
Nakoľko Juraj obľubuje riadne olietané mašiny a žiadne továrenské či muzeálne lakovky, aj Corsair spravil v tomto duchu. Olietaný stroj niekde na zablatenom vojnovom letisku. Na povrch zjednotený surfacerom použil preshading čiernou farbou, potom prišiel rovnomerne striekaný modrý kamuflážny náter a napokon patina: najprv škvrny a hadíky bledšími a tmavšími odtieňmi miešanými z kamuflážnej modrej farby stlmené zjednocujúcim modrým filmom.
Potom šli dekály a fading niekoľkými odtieňmi bledších olejových farieb a napokon záverečný wash (špina) olejovými farbami.
Niektoré nitové rady sú napúšťané hliníkom, odreniny sú robené zinchromatom, hliníkom a niekde bledou sivou farbou.
Stekance od mazív a pohoných hmôt zaistili opäť olejové farby, zaprášenie a zablatenie pigmenty.
S očadením z výfukov bol podľa Jurajových slov „veľký boj“ a vyšiel až na 3. pokus.
V. Záver
Podľa Jurajových slov šlo v zásade o pokusný model (a stále to tak vníma), na ktorom si chcel po prvý krát otestovať rôzne stavebné a patinovacie postupy. Hlavne spomínanú patinu skúšal napodobiť spôsobom pokus-omyl-odznova… :O)
Avšak po celkom úspešnom experimente so stvárnením portov je už toho názoru, že ak sa nedočkáme od nejakého výrobcu poriadneho modelu F4U-4, bude oveľa jednoduchšie prerobiť model F4U-7 od Hasegawy. Hlavným rozdielom je celokovové krídlo, v čom už dnes nevidí problém a dlhšia predná časť od koreňa krídla, ktorú treba skrátiť. Ako je vidno, pri modeli od ACADEMY sa bez rezania tiež nedá zaobísť a hlavne má pomerne veľa nepresností a (na dnešnú dobu rozhodne už) málo detailov.
Myslím, že so mnou budete súhlasiť keď poviem, že na testovací model sa vydaril veľmi dobre. Kiež by takto dopadol každý náš experiment!
Ďalšie postavené modely nájdete v kategórii Postavené modely.
Model, fotografie Copyright © 2011 by Juraj Bojkovský.
Hmmm, vyzerá to mňamkovo. Je vidieť, že sa Ďuri nenudil. Aj keď to je “testovací” model, tak má zaň odo mňa vztýčený palec.