DH.100 Vampire F Mk.3, Special Hobby, 1/72

Vampire F Mk.3

Stavba, text a foto: Marcel Meres

1. Úvodné poznámky

Možno si ešte spomeniete, ako som spomenul v staršom článku o Vampire FB Mk.5, že postavím aj vývojovo staršiu verziu F Mk.3. Stalo sa a ďalší Vampire pribudol do zbierky. Z predošlej stavby som už mal skúsenosť s chybou v návode, preto som tentoraz nalepil hlavný podvozok správnym smerom – teda s protistrihovými nožnicami smerom dozadu. Komické je, že pri bežnom pohľade na oba postavené modely si rozdiel asi ani nevšimnete.

2. Stavba modelu

Tentoraz som vypustil stenčovanie odtokovej hrany krídel a nadväzujúce ďalšie úpravy, čím sa celá stavba podstatne zjednodušila a urýchlila. Aby to nebolo až tak jednoduché, vybral som si stroj povrchovo upravený hliníkovým ochranným lakom. Táto voľby priniesla náročnejšiu prípravu povrchu, čo najmä v miestach napojenia dvoch trupov nešlo vzhľadom na prepadliny celkom hladko. Trpezlivosť sa ale vyplatila a výsledok myslím celkom ujde.

Stavba mala byť rýchlovka, preto som upustil od akýchkoľvek kupovaných doplnkov. Nepoužil som nakoniec ani podvesené prídavné nádrže, lebo Vampire sa mi páči viac bez nich. Výrobca spravil v stavebnici konce krídel opäť z priehľadného plastu, kvôli pozičným svetlám. Zjednodušilo by to modelárovi prácu, keby neboli na týchto súčiastkach prepadliny a s nimi spojené tmelenie. Celkovo je ale tmelenia na celom modeli málinko – najmä ak sa neodhodláte príliš opravovať rytie, aby bolo všade dokonale symetrické. Ja som ho nechal, ako bolo.

3. Úpravy a vylepšenia

Prekryt kabíny som nechal zatvorený, napriek tomu som prepracoval zameriavač v duchu vylepšení z predošlej stavby. Sedačku je pomerne dobre vidno aj pri zatvorenom kokpite, takže som si zopakoval napodobenie upínacích pásov z farbeného cigaretového papiera. Na smerovke som opäť vymenil Pitotovu trubicu za kovovú. Použil som kúsok injekčnej ihly a drôtik. Poslednou úpravou boli brzdové hadičky z oloveného cínu. Uvidíte ich ale len veľmi zblízka 😀

Plánik k modelu radí farbiť pozičné svetlá červenou a modrou farbou, no podľa fotiek to skôr vychádza na priehľadné kryty svetiel a farebné žiarovky vo vnútri.

4. Farbenie, patina a dekály

Farbenie: Povrch na skutočných Vampíroch bol ošetrený nástrekom ochranného hliníkového laku. Výrobca modelu odporúčal zmiešať striebornú GS Mr. Color C8 s bielou GS Mr. Color C62. Pozeral som fotky z múzeí aj z terénu a všade pôsobil povrch inak. Od lesklého a takmer kovového vzhľadu, cez polomat až po sivý či sivý metalický povrch. Napokon som na sivý surfacer nastriekal lesklú čiernu GS Mr. Color C2 aby som lepšie videl prípadné skryté defekty povrchu. Na čiernu som v tenkých vrstvách striekal samotnú GS Mr. Color C8. Výsledok sa teraz podobá aspoň na niektoré fotopredlohy.

Patina: Podľa fotiek boli Vampiry väčšinou čisté, s výraznejšie zašpinenou časťou trupu pod motorom a za ním, niekedy aj na chrbte v priestore motora. Znečistenie som sa snažil napodobiť domácim hnedastým wash-om. Ešte som ním prebehol otvory zbraní a rebrá v šachtách podvozka. Výškovku som zo spodnej strany jemne strekol ztmavenou GS Mr. Color C8, do ktorej som pridal kvapku lesklej čiernej GS Mr. Color C2. Inak som nechal povrch rovnomerne lesklý a čistý.

Dekály: V stavebnici boli opäť veľmi pekné dekály AVIPRINT. Drobná nepresnosť v sútlači červenej a čiernej, ktorá pokazila dekálik na kryt prednej podvozkovej nohy, ma presmerovala zo stroja VT793, ktorý lietal na obale stavebnice 😀 , ale najmä v No. 601 (Country of London) Sqn. Vybral som si napokon stroj VV196 z No. 32 Sqn. z Cypru a obdobia rokov 1948-1950 s netradičným typom kokard, aké aplikovala materská továreň de Havilland na konci 40. rokov. Podľa fotografie skutočného stroja výrobca dekálov celkom presne neuhádol tvar písmen kódu GZ-F na trupe pod kokpitom. Rozdiel nebol veľmi veľký, takže som napokon použil originál dekál.

Pri dekálovaní som si vychutnal najmä britskú špecialitku, ktorou je umiestnenie veľkého kódu na spodných plochách krídel. Asi v duchu špecificky britského zmyslu pre humor, prechádzajú niektoré časti kódov aj cez kryty podvozkov. Výrobca dekálov šikovne rozdelil obe 96-ky na štyri časti, čo výrazne uľahčuje prácu. Treba samozrejme trafiť pomerne presne polohu všetkých častí na krídlo, aj na kryt, aby sa čísla neodchylovali od správnej polohy. Aj obdivovatelia polohy 69 isto vedia 😀 !

5. Záverečné poznámky

V príspevku som vynechal časť Klady a zápory stavebnice (z môjho pohľadu), aby som sa neopakoval. Tieto poznámky nájdete v staršom príspevku o Vampire FB Mk.5. Obe stavebnice sú takmer rovnaké a fajn sa stavajú.

Inak počas hľadania podkladov na webe našiel pán Google celkom zlomyselne aj pekné dvojmiestne verzie vampíra. Nemusím vám asi hovoriť, že keď som zbadal fotky riadne olietaných strojov švédskeho letectva, dostal som slinu niečo také stavať. No a tak sa stalo, že doma pristál tretí Vampír. Tento krát nie Special Hobby, ale Airfix, no a v stavebnici je práve aj Švéd! Takže teraz uvidíme, čo z toho vylezie… 🙂

Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak dáte Share na Facebook.

Autorské práva na model, fotografie a texty © 2023 Marcel Meres.

This entry was posted in Lietadlá, Postavené modely, Slovensky, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Comment / Pridať komentár