MiG-21MF Eduard 1/144


MiG-21MF

autor Marcel MeresMiG-21 MF, Eduard, 1/144, Czech AF

V tomto príspevku nájdete fotografie a zopár sprievodných poznámok, ktoré by vám snáď mohli pomôcť. Buď pri rozhodovaní sa pre stavbu tohoto konkrétneho modelu známej legendy dvadsaťjednotky em-efky, alebo pre mierku 1/144 vôbec – ako tomu bolo v mojom prípade. Pravdu povediac, je to môj prvý model v tejto mierke, ktorý sa dostal na môj stôl skôr neúmyselne. Ale o tom neskôr. Najskôr zopár stručných informácii o predlohe k modelu, teda k stroju s číslom 4175.
MiG-21MF, Eduard, 1/144, 4175 Czech AF
Z návodu k modelu firmy eduard vyčítate, že stroj s číslo 4175 je jedným zo 102 MF-iek, ktoré dostalo Československo v rokoch 1971 až 1975 od Sovietskeho zväzu. Tento konkrétny stroj priletel v r. 1975, v roku 2000 prešiel modernizáciou na verziu MFN a v roku 2005 bol zo služby vyradený. Model stvárňuje 4175-ku v podobe, v akej lietala v 80. rokoch 20. storočia. Miestom jej služby bol 1. stíhací letecký pluk, Letisko Planá-České Budějovice, Československo. Stroj má bledosivú kamufláž typickú pre protivzdušnú obranu – kamufláž nazývanú familiárne šedivka.

Stavba modelu

Model je postavený takmer z krabičky s minimom úprav. Tvarovo som nijako podrobne model neskúmal ani nevymeriaval. Verím, že pri jeho porovnaní s fotografiami skutočného stroja vyvoláva pomerne silný pocit, že sa naozaj pozeráme na MiG-21MF.

Mikoyan Gurievich MiG-21MF, Eduard, 1/144, 4175 Czech AF

Podľa dostupných fotografii boli šedivky nie veľmi olietané – náter pôsobil skôr zachovalo a čisto. Niektoré plochy však pri špecifických svetelných podmienkach jemne hrali viacerými odtieňmi. V tejto mierke sa mi javilo lepšie nepopustiť priveľmi uzdu patinovacím chúťkam a zvýrazňovaniu vplyvov opotrebenia.

MiG-21MF, Eduard, 1/144, 4175 Czech AF

Model má kvalitné ostré a myslím aj dostatočne výrazné rytie. Takže pri napúšťaní liniek je tiež dobré postupovať skôr zdržanlivo, aby sme nepredbehli skutočnosť.

MiG-21MF, Eduard, 1/144, Czech AF

Úpravy a vylepšenia

Vylepšovať by sa samozrejme dalo všeličo, ale:

1/ Na fotografiách žiaľ vďaka efektu mnohonásobného zväčšenia celkový dojem mierne kazia niektoré drobné detaily, ako napríklad hrúbka stabilizačných plôch rakiet a absencia otvoru s dýzou rakety v jej zadnej časti. Tento detail som nekorigoval, čo je na fotkách žiaľ dosť vidno:

MiG-21MF, Eduard, 1/144, 4175 Czech AF

2/ Ďalším úskalím mierky je tlsté sklo prekrytu kokpitu. Tento je preto lepšie nechať zavretý. V opačnom prípade by bolo vhodnejšie vyrobiť nový a tenší.

3/ Oku príjemnejšie je tiež mierne zoštíhliť Pitotovu trubicu, najmä časť, ktorou prilieha k trupu. V modeli boli dva kusy, takže som nemusel mať obavy že súčiastku pokazím. Pre vás, ktorí máte lepší zrak a väčšiu trpezlivosť navrhujem vyrobiť si Pitotku radšej celú novú – kovovú aj s plôškami…

4/ Mne osobne v modeli chýbali plechy, myslím že brániace nasatiu splodín pri streľbe z podveseného kanóna – cez otvory prisávania vzduchu do motora. Plechy sú dosť viditeľným a typickým znakom. Nedodržal som ich tvar celkom presne, ale doplnil som ich aspoň schematicky vystrihnutím z tenkej kovovej fólie.

MiG-21MF, Eduard, 1/144, 4175 Czech AF

Ešte poznámka k návodu
Možno je lepšie nepostupovať presne podľa krokov v stavebnom pláne k modelu. Na mysli mám krok týkajúci sa vlepenia detailov kokpitu – centrálnej konzoly s prístrojmi (A24 + A38) a zadnej časti sedačky pilota (na obrázku dole v zelených krúžkoch). Lebo kokpit sa po skompletovaní v tejto mierke ťažšie vymaskuje, ako keď spomenuté súčiastky nalepíte až v závere – teda po nastriekaní kamufláže. Do kokpitu vtedy stačí vložiť kúsok jemného molitanu a nemusíte sa namáhať s maskovaním páskou. Keď sa však rozhodnete predný štítok k trupu pritmeliť, potom konzolu vlepte v zmysle plánika.

Návod na stavbu modelu, výrez

Podobne aj vretenovitý kryt radaru (vo vstupe vzduchu do trupu) je lepšie lepiť až na záver. Zjednoduší vám to prácu a ušetríte si jeho maskovanie. Nezabudnite však jemne zmenšiť priemer kužeľa v jeho zadnej (valcovej) časti, ktorá bude vo vnútri trupu – aby ste nemali ťažkosti s jeho vsunutím do otvoru v trupe.

Vretenovitý kryt radaru

Inak všetko dokonale sedí, netreba takmer vôbec tmeliť a nič upravovať. Model je zábavná a presná rýchlovka. Napríklad výškovky nemusíte do trupu ani nalepiť. Sedia aj nasucho pevne a presne. Ono je dokonca lepšie ich nelepiť, lebo pri dokončovacích prácach vám bude pohodlné držať model dvoma prstami práve v mieste, kde sú výškovky…

MiG-21MF, Eduard, 1/144 & my left hand

Záver

Ak by ste položili otázku či stavať tento model, tak kvalita aj celková postaviteľnosť stavebnice hovoria jednoznačne za. Mňa osobne nadchla a rozhodol som sa pre stavbu viacerých Miginiek. Navyše mi stavebnica otvorila dvere k mierke, ktorú som doteraz považoval skôr za výstrelok, či úlet. Teraz už viem, že opak je pravdou. Postaviť si malinký, ale zato kvalitný modelček s dostatkom detailov, navyše nenáročný na priestor, vám môže priniesť veľa potešenia. Ku mne sa dostal ako minidarček od Peťa Cigána – v balení k vstupenke na e-day. Bez masiek a s jedinou dekálovou verziou. Aj tak na mňa veľmi zapôsobil celkovou kvalitou, a prepracovanosťou. Ešte šťastie, že výrobca už model balí ako Dual Combo za vynikajúcu cenu – tomu rozhodne nehodlám odolávať!

Záverom ešte patrí Peťovi moje poďakovanie za model, ale tiež za impulz vybrať sa novým a neprebádaným smerom – do mierky 1/144. Takže Peťo veľké Ď++ 😀

Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak mi dáte Like na Facebooku.

Ďalšie postavené modely môžete nájsť v kategórii Postavené modely.
Autorské práva na model, fotografie a texty © 2012 Marcel Meres.

This entry was posted in Postavené modely. Bookmark the permalink.

3 Responses to MiG-21MF Eduard 1/144

  1. Ivan says:

    No vidíš Bobo. Ešte štastie, že si sa rozhodol tohoto prcka stavať, ináč by sme boli ochudobnení o tento skvost. Podaril sa Ti, je skutočne parádny. To, že nemá odvrtané trysky rakiet vôbec nevadí. V tejto veľkosti je to bezpredmetné.

  2. Pingback: MiG-21MF Eduard 1/144 | Model Talking

Leave a Comment / Pridať komentár