Časť interiéru Focke-Wulf Fw 190 A8, 1:1
autor stavby Roman Čulen
text Marcel Meres
Už podľa úvodného obrázka je jasné, že tu nebude reč len o rekonštrukcii jednotlivého prístrojového panelu, ako tomu bolo v predošlom príspevku Rekonštrukcia prístrojových panelov I. V tomto projekte autor pokračoval o krok ďalej – po zostavenie časti kokpitu. Celá rokonštrukcia a stavba, žiaľ, zdokumentovaná nie je, ale pre predstavu čo takáto záľuba so sebou prináša snáď poslúžia fotografie zachytávajúce postup pri obnove spodného stredového panelu so skrinkou ZSK 244 (tá slúžila na odhadzovanie podvesenej výzbroje).
Najprv snáď zopár slov k ostatným komponentom. Ukazovatele sú všetky originály, ovládače a prepínače sú čiastočne originály, atrapy vyrobené z plastu a domáce scratch build-y.
Vrchnú dosku prístrojového panelu autor vyhotovil nanovo z preglejky. Nie je to však žiadny prehrešok voči autenticite, lebo aj na originálne panely bola ako alternatívny materiál často používaná práve preglejka. Konzola pre zameriavač je duralová kópia vyrábané sériovo pre zberateľov.
Strednú dosku (s prístrojmi) autor kreslil a vypočítaval podľa dostupných podkladov. Podľa výkresu mu ju následne na počítačom riadenej fréze vyrezal kamarát z 2 mm duralového plechu.
Spodná doska je originál, nájdený na šrotovisku v Českej Lípe. Celkovú radosť z tohto vzácneho kúska snáď kazí len fakt, že ho tam nenašiel autor, ale niekto iný – a jemu bolo treba samozrejme zaplatiť. Potom už ostalo nález “len” zreparovať.
Spodný medzinošný panel je tiež originál, ale tentoraz z Belgicka. Jeho opravu spolu so skrinkou ZSK 244 zachytávajú nasledovné obrázky:
Spodný medzinožný panel ešte pred montážou krytu skrinky ZSK.
Panel aj skrinka ZSK boli v žalostnom stave. Autor ho musel najprv vyčistiť a potom opraviť. Ale len citlivo, nie na “funglovku”- čiže niektoré kazy materiálu a defekty ponechal.
Z úcty k histórii autor ponechal zadnú stranu bez ďalších úprav:
Nafarbil len prednú stranu a potom ju jemne napatinoval:
Kryt skrinky ZSK je vyrobený nanovo, opäť z 2 mm duralového plechu tým istým spôsobom, ako stredná doska. Frézované sú aj nápisy. Páčka prepínača je scratch build vyhotovený lepením / vrstvením plastových doštičiek a následným vybrúsením.
Zrekonštruované prístrojové panely zatiaľ autor upevnil na prispôsobený stojan z TV a kvôli fotografii celok doplnil kniplom a pedálmi (zatiaľ neupravené hliníkové odliatky). Ešte ku kniplu: vrchná časť je originál KG13. Spodná časť – čierna trubka a gumový vlnovec sú nové. Autor upozornil, že čierna časť knipla má byť v skutočnosti RLM 66, čiže nie čierna. To je poznámka pre tých, ktorí by fotky použili napríklad ako podklad pre stavbu interiéru svojho modelu.
Ako vidno, tento krásny projekt je ešte v procese stavby a jeho cieľ sa tiež postupne vyvíja. Prvotným plánom bola “len” prístrojovka, ale ono vám to nedá a pokračujete – takže možno sa dočkáme ďalšieho doplnenia. Napríklad o kryt prístrojovej dosky a zameriavač, prípadne bočné panely, boky kokpitu … ale nepredbiehajme a nechajme sa prekvapiť.
Roman držíme palce a vďaka za všetky informácie a pekné fotky!
Autorské práva na model a fotografie © 2012 Roman Čulen.
Autorské práva na texty © 2012 Marcel Meres.