Prístrojový panel Junkers Ju-88C-6, 1:1
autor rekonštrukcie Roman Čulen
text Roman Čulen, úvod a záver Marcel Meres
Pripravil som pre vás stručný pohľad do zákulisia rekonštrukcie hlavného prístrojového panelu do Junkersa Ju-88, verzie C6 – ktorý vidíte na obrázku hore. Autorom práce je opäť môj kamarát Roman Čulen. Odhodlal sa pre stavbu tohoto panelu, nakoľko ide o jeden z jeho obľúbených typov lietadiel z obdobia Druhej vojny. Píšem odhodlal, lebo toto rozhodnutie si určite vyžadovalo aj hodný kus odvahy – bolo treba získať všetku potrebnú dokumentáciu, potom pozháňať a prípadne poopravovať všetky potrebné letecké prístroje. A v štádiu, keď už bolo pravdepodobné, že kompletácia bude možná, vyrobiť dosku panelu a dorobiť chýbajúce drobnosti. Potom už „len“ osadiť prístroje a pridať nádych doby – patinu.
Celý proces je zdokumentovaný sériou fotografii nižšie.
Postup rekonštrukcie
1/ Príprava a vyrezanie dosky
Z fotografii a výkresov bol vypočítaný a nakreslený výrobný výkres v mierke 1:1 (prepočty boli potrebné kvôli rôznym mierkam a uhlom pohľadu nazbieranej fotodokumentácie). Výkres bol následne digitalizovaný – prevedený do Auto Cadu a všetky obrysové čiary boli potom vypálené laserom do špeciálnej preglejky (ktorú laser nezapáli).
Na obrázku vidíte výrobný výkres na panel v mierke 1:1
Originálne prístrojvé dosky pre Ju-88 boli plechové s pozahýbanými okrajmi. Navyše dosky neboli celé rovné, ale ohýbaná (mierne zalomené) v dvoch rovinách – z ergonomických dôvodov kvôli lepšej čitateľnosti prístrojov. V domácich podmienkach nemám potrebné technologické možnosti, preto som volil imitáciu z preglejky hrúbky 12 mm.
Doska z preglejky s vyrezanými otvormi na prístroje.
2/ Úpravy dosky
Na laserom vyrezanej doske som zabrúsil „pozahýbané“ okraje. V dvoch miestach zalomenia odzadu dosku narezal až po predné vrstvy lepenky, zohol v mieste rezu, vlepil do zhybu kliny, zatmelil a zabrúsil. Následne som vyvŕtal otvory pre skrutky uchytenia prístrojov, dosku nafarbil a opatinoval.
Doska z preglejky s vyrezanými otvormi na prístroje. Fáza ručného zaoblovania hrán.
Tu už vidíte prístrojovú dosku po zohnutí v dvoch rovinách a s vyvŕtanými otvormi pre skrutky na upevnenie prístrojov. Fáza tmelenia a striekania základnou farbou.
Vytmelený panel nastriekaný základnou farbou (obrázok hore). Dobre vidno oba ohyby dosky.
Panel dostal nástrek tmavosivou farbou (RLM 66) a citlivú patinu. Cieľom bolo získať z povrchu “kovový pocit z ohýbaného plechu” (obrázok dolu).
3/ Osadenie prístrojmi
Na dosku som následne namontoval všetky prístroje a prepínače. Ako napokon pri všetkých mojich predošlých historických doskách sú prístroje originálne, ale vyčistené, opravované a hojne dorábané (cíferníky, sklá, ručičky) – pre lepšiu predstavu prikladám zopár fotografii z opráv, respektíve výroby niektorých komponentov:
Držiak magnetického kompasu
Kreslenie držiaku na magnetický kompas (prístroj na obrázku v jeho ľavej časti). Všetko začína kreslením…
Vystrihovanie držiaku na magnetický kompas (hore) z kusa duralového plechu a jeho finalizácia (dolu):
Rýchlomer
Ciferník (hore) rýchlomeru a telo rýchlomeru (dolu) pred renováciou.
Tu je rýchlomer po dokončení. Vpravo je vynovený ukazovateľ „staurohr“ (kontrolka priechodnosti pitotovej trubice). Na obrázku dolu vidíte jeho kryt v pôvodnom stave:
Tlakomer
Nasledujúce obrázky dokumentujú jeden z použitých tlakomerov pred renováciou a po nej:
Tochterkompass
Na obrázku je tochterkompass (doslovne „dcérsky“ kompas alebo aj ukazovateľ materského kompasu) pred renováciou – zdeformovaný, odratý a bez skla. Jeho konečnú podobu môžete vidieť na fotke dokončenej palubnej dosky vo vyššom rozlíšení, v závere článku.
Výroba drobných súčiastok z plechu
Reštaurovanie je bežne spojené s improvizáciou – musíte použiť to, čo je dostupné. Napríklad starú plechovku z tabaku AMPHORA som použil pri výrobe atráp zásuviek s technickými a letovými údajmi (akési „ťaháky“ pre posádku).
Zrekonštruovaná prístrojová doska
Prístrojovú dosku som po dokončení umiestnil na improvizovaný drevený stojan (keďže zbytok lietadla som nemal poruke 😀 ) Drevený stojan zároveň supluje kotviace body pre rádiokompas – v reáli končili kotviace tyče rádiokompasu na konštrukcii vnútra kokpitu.
Roman ďakujeme za všetky informácie aj za pekné a kvalitné fotky. Vďaka Tvojej precíznej práci a zhode s historickou realitou verím, že takto zreštaurovaný prístrojový panel pomôže nejednému modelárovi – ako podkladový materiál pri stavbe Junkersa Ju-88 C6.
Autorské práva na text a fotografie © 2015 Roman Čulen.