Folland Gnat T.1, AIRFIX, 1/72

icon
Folland Gnat T.1

Stavba, text a foto: Marcel Meres

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

1. Úvodné poznámky

Najprv by som mal objasniť, prečo Folland Gnat od AIRFIX-u. Bola to jednoducho … ako by som to povedal? ZVEDAVOSŤ! Keď som zbadal naozaj vydarený obrázok na krabičke modelu, navyše aj s drobným logom Cartograph, musel som sa pozrieť dnu. Našiel som tam jemne odstreknuté výlisky s množstvom zaujímavých detailov. Kombinácia toho, čo som videl a prekvapivo nízkej ceny vo mne vytvorila pocit, že to musím mať. Jednoducho, chcel som si vyskúšať rýchlu stavbu, žiadne doplnky navyše, žiadne komplikácie –  len takmer model z krabičky. Píšem takmer z krabičky, lebo úplne z krabičky sa mi stále nejako nedarí 😀 .

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

2. Stavba

Povedal by som, že keď uvážime jeho cenu, celková kvalita modelu je prekvapivo dobrá. Takmer všetky diely dobre sadnú, celkove je treba len minimálne tmeliť či dobrusovať. Menší problém, ktorý som zaznamenal, bol snáď len s inštaláciou krytov hlavného podvozka. Bolo to spôsobené jemnými tvarovými nepresnosťami styčných plôch. Stačí odstrániť tenučké pásiky materiálu a problém máte do minútky vyriešený. Pokiaľ ide o náročnosť, tento model je v kategórii 1 a je naozaj vhodný pre deti.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

3. Vylepšenia stavebnice

Ako som už spomínal, pri stavbe som nemal v úmysle použiť žiadne leptané či odlievané doplnky. Drobné domáce úpravy som si ale povolil. Skrátka chcel som vylepšiť zopár detailov, s ktorými som nedokázal žiť – hlavne dorobiť chýbajúce pozičné svetlá a pridať aspoň čosi k detailom kokpitu.

Pozičné svetlá
Konce krídel bez pozičných svetiel mi prišli naozaj zvláštne. Podľa fotografii a existujúcich liniek paneláže som vyrezal zárezy pre svetlá. Oba zuby som následne vyplnil dvojzložkovým lepidlom (5-minútovým epoxy). Svetlá som napokon pretrel transparentnými farbami TAMIYA. Použil som jemný štetec.

Poznámka: Je to dobrý spôsob, akým si môžete veľmi ľahko a rýchlo spraviť drobné svetlá. Pravdepodobne by vám ale nevyhovoval pre modely väčších mierok, kde bude podstatne väčšie aj vybratie, ktoré vypĺňate. V týchto prípadoch bude lepšie použiť vlepený číry plastik a jeho preleštenie.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

Pitotova trubica
Pitotka z modelu pôsobila nejako hrubo a celkovo nerealisticky. Naozaj nič pre skutočného komára 😀 . Spravil som preto novú Pitotku z injekčných ihiel. Postupoval som nasledovne: Od Pitotky som odrezal jej základňu, do ktorej som vyvŕtal tenký otvor. Do otvoru som vlepil tenký kúsok oceľového drôtu, aby zbytok novej trubice lepšie držal na základni. Celok som napokon zlepil pomalým sekundovým lepidlom (tuhne pomalšie, takže lepené časti je možné dlhšie korigovať). Celý postup vidno na priloženom nákrese:

Ako si vyrobiť kovovú Pitotku

Kokpit
Kokpit som spravil priamo z modelu, s pridaním upínacích pásov na sedačky pilotov. Na upínacie pásy som použil tenký mäkký pliešok a cigaretový papier. Postupoval som podľa fotodokumentácie dostupnej na webe. Pridal som ešte rukoväte pre katapultáž – sú z tenkého medeného drôtu farbeného žlto-čierno.

Poznámka: Majte prosím na pamäti, že ak necháte zavretý prekryt kabíny, tak vo vnútri kokpitu  neuvidíte takmer nič. A mimochodom: Model Folland-a od AIRFIX-u v tejto mierke (1:72) má len jedinú voľbu pre kryt kabíny – ZATVORENÝ.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

4. Sfarbenie a použité farby

Výber sfarbenia
V modeli je klasická a notoricky známa strieborno-červená Téčková schéma. Chcel som vyskúšať niečo odlišné a menej pestré. Google-ním na webe nájdete nespočet ďalších farebných schém – od takzvaných žltých vestičiek, cez rôzne varianty Red Arrows, až po súkromné, bláznivo kamuflované… je ich tak veľa, že je ťažké si vybrať.

Napokon som našiel fotku bývalého RAF stroja, vlastneného v súčasnosti súkromnými osobami, ktorý bol definitívne mojou šálkou kávy! Strieborná mašina so starším typom Téčkovej schémy tvorenej žltými pruhmi. Eroplán je nafarbený podobne, ako starší stroj s rovnakým kódovým označením – pravdepodobne prototyp s kratším nosom, bez čierneho panelu proti oslneniu. Od strojov RAF sa mierne líši aj anténami.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

Na fotkách z leteckých šou je tento stroj očividne dobre udržiavaný a čistý. Všetky plochy pôsobia ako striekané hliníkovým lakom s vysokým leskom. Úprimne povedané, stroj vyzerá natoľko nový, až som nemal odvahu na akékoľvek olietanie (ktoré mám tak rád).

Pri farbení som začal žltými pásmi. Sú striekané farbou Mr. Color 4 Gloss Yellow na farbu Mr. Color 156 Gloss Super White. Tú istú bielu som použil aj na nástrek tenkej linky na rámovaní prekrytu kabíny a na vnútorné plochy sacích kanálov.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

Po vymaskovaní žltých pásov a prekrytu kabíny prišiel na rad kovový finiš. Použil som farbu Alclad 2 Leštený hliník ALC-105, striekaný na lesklý čierny podklad Mr. Color číslo 2. Novinkou – a pre mňa veľmi prekvapivou je fakt, že niektoré farby Alclad 2 najnovšie potrebujú krycí lak. V opačnom prípade sa môže stať, že nebudú na povrchu dostatočne dobre držať. A skutočne, predovšetkým z hrán sa Alclad hliník zotieral. Podľa odporúčania výrobcu som preto ako krycí lak použil Alclad 2 Aqua Gloss ALC 600, čo je vlastne lesklý, vodou riediteľný disperzný lak. Výrobca ho odporúča aplikovať v niekoľkých tenkých vrstvičkách. Dostal som vysoko lesklý povrch, no chýba mu ten pravý kovový vzhľad, ktorý mal surový leštený hliník ALC-105.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

5. Dekály

Britské výsostné znaky a popisky som použil zo stavebnice. Kódové znaky som nakreslil podľa fotiek v Adobe Illustrator a následne vytlačil na dekálový papier. Tlačil som na domácej čiernobielej laserovej tlačiarni.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

6. Klady a zápory stavebnice (z môjho pohľadu)

Klady:

  1. Presne vylisované súčiastky (minimum potrebného brúsenia a tmelenia), žiadne otrepy, minimum prepadlín – takže žiaden problém s kovovým finišom
  2. Zrozumiteľný návod + celková jednoduchoť stavby
  3. Relatívne vysoká celková kvalita / prekvapivo nízka cena
  4. Dekálový aršík s perfektnou sútlačou od Cartograf

Zápory:

  1. Prílišná hrúbka niektorých dielov, čím sa dostávajú mimo mierku – pitotka a čiastočne aj kryty podvozkov, predovšetkým predného
  2. Chýbajúce pozičné svetlá na krídlach
  3. Pre niektorých modelárov možno hrubšie rytá paneláž
  4. Nie až tak mäkké dekály, ako by ste si pravdepodobne želali

Folland Gnat, AIRFIX, 1/727. Záver

Hovorí sa, že new tooling stavebnice od AIRFIX-u sú omnoho lepšie, ako boli tie staršie. Tento model má veľa pekných detailov a keď ho porovnáte s fotkami, pôsobí realisticky. Stavebnicu som ale nepremeriaval, ani neporovnával s výkresmi, takže o nejaké presné posudzovanie mi nešlo. Bola to stavba pre zábavu a v tomto smere mi stavebnica plne vyhovovala.

Folland Gnat, AIRFIX, 1/72

8. Dovoľte mi ešte poďakovať:

  • Jozefovi Fraštiovi – za radu, ako robiť drobné svetlá, jednoducho z kvapky lepidla
  • Ľuďom z Alclad 2 – ktorí mi radili s krycími lakmi na ich farby

Ak sa vám tento príspevok páčil, budem veľmi rád, ak ho budete zdieľať cez  Facebook.

Ďalšie postavené modely nájdete v kategórii Postavené modely, respektíve v angličtine v kategórii Built kitsModely, obrázky a text Copyright © 2016 Marcel Meres.

This entry was posted in Lietadlá, Postavené modely, Slovensky. Bookmark the permalink.

Leave a Comment / Pridať komentár