Avia S199
Stavba a text: Peter Vagač, foto: Juraj Bojkovský
1. História typu
Avia S 199 vznikla ako povojnová prestavba novovzniknutého československého leteckého priemyslu z nemeckej druhovojnovej stíhačky Messerschmitt Bf 109 vo verzii G6/G10/ G14. Na území Československa sa nachádzalo veľa Bf 109 a rolu zohral aj fakt, že v republike bolo po luftwaffe zázemie na ich kompletizáciu. Československo dostalo veľa Bf 109 po skončení vojny od Červenej armády a tiež z teritória Maďarska a Bulharska v rôznom stave úplnosti.
Úprava spočívala hlavne v zabudovaní motoru Jumo M-211F do draku Bf 109 a použitím vrtule Jumo VS-11, úpravou kapotáže predku lietadla a vrtuľového kužela. Vznikol tak stíhací bombardér schopný niesť TPL250kg bombu, vyzbrojený dvoma 20 mm kanónmi MG.151 a dvoma trupovými 13mm gulometmi MG.131, dve neriadené rakety WGr.15 alebo WGr. 210 a taktiež bolo niekoľko strojov upravených na prieskumné verzie, ktoré mali zo spodu trupu medzi prepážkami č. 7 a 8 umiestnené dve kamery Rb 32,5/7×9 alebo Rb 12,5/7×9, ktoré snímali cez otvory s odsúvateľnými krytmi.
Lietadlo slúžilo v povojnovom Československom vojenskom letectve a bezpečnostnom letectve v rokoch 1948 až 1957, hlavne ako výcvikový a bojový typ. Kvôli nedobrým vlastnostiam dostalo lietadlo prezývku „MEZEK“ teda svojhlavý somár čo nie vždy počúva príkazy. Výroba dala celkom okolo 450 kusov. Lietadlo bolo dodané aj do Izraela v roku 1948 v počte 25 kusov a zúčastnil sa bojov za nezávislosť. Lietal na ňom aj neskorší izraelský prezident Ezer Weisman a lietadlo malo bojové meno Sakin/nôž/.
2. Predloha modelu
Avia S-199.185 s trupovým označením IF-01 slúžila v apríli 1953 v rámci 7. slp na letisku Mladá. Z tohto obdobia je teda predloha môjho modelu. Fotiek veľa, teda pre pravého modelára hnidopicha neodolaťeľná výzva. Predloha je v konfigurácii výzbroje dva trupové guľomety MG 131, dva kanóny MG 151 v gondolách, závesník ETC500/Ixb s cvičnou betónovou bombou TPL250 a s dvoma otvormi pre kamery na spodku trupu medzi 7. a 8. prepážkou. Lietadlo je na spodných i horných plochách sfarbené zelenou RLM 83, kokpit a vnútorné priestory, podvozkové nohy, disky kolies, vnútorné strany krytov sú farbou RLM66. Na koncoch krídel má biele bandáže, ktoré sa dávali strojom, keď parkovali na stojánke, nikdy s nimi nelietali.
3. Model
Tak takto by mal nejako vyzerať model AVIE S 199 „ MEZKA“ od spoločnosti EDUARD v mierke 1/48, ktorý by mali vydať v roku 2021…
Ja som si chcel urobiť AVIU S 199 hneď, ako vyšiel Bf 109 G10 z továrne DIANA od spoločnosti EDUARD. Tak som teda urobil prestavbu tak, ako Avia v skutočnosti vznikla. Základom bol model Bf 109 G6 a krídla z modelu Bf 109 G10 DIANA, všetko stavebnice spoločnosti EDUARD Bf 109 v mierke 1/48.
Využil som tiež doplnky a to hlavne detailset od spoločnosti AIRES, vrtuľu od spoločnosti AML, rádiostanicu, antény a rôzne detaily od spoločnosti EDUARD pre model Bf 109 G6 no a hlavne samodomo… Projekt mi trval 1 rok.
4. Moje poďakovanie
Týmto sa chcem poďakovať Jurajovi Bojkovskému alias ARAYA-ovi za prvotriedne foto a samozrejme spoločnosti EDUARD za produkciu špičkových Bf 109 1/48.
Nedalo mi, musel som pridať aj zopár fotiek na tmavom pozadí:
5. Poznámka na záver
Kruh sa uzavrel – za starých časov sme prerábali S-199 na Bf 109 a dnes to je naopak…..
Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak dáte Share na Facebook.
Autorské práva na model a text © 2020 Peter Vagač, fotografie © 2020 ARAYA Juraj Bojkovský.