Fw 190A-6
Stavba, text a foto: Marcel Meres
1. Úvodné poznámky
Možno sa chcete spýtať, či je to Fokáč zo starej edície eduard, alebo už z tej novej. Je to starý edo, číslo stavebnice 8171 Profi PACK. Teraz zrejme musí prísť druhá otázka, že prečo som staval starého eda, keď je novší a lepší. Dobrá otázka! Odpoveď je, že som mal model už začatý, čo bolo ešte pred príchodom novej edície. Nechcel som sa ho narýchlo zbavovať so stratou. Zároveň som sa hecol, že kým ho nedostaviam, nekúpim si nového eda (nevýslovné utrpenie)! A áno, môžete byť spoko – nepodarilo sa mi to dodržať 😀 .
2. Stavba modelu
Keďže som chcel model rýchlo dokončiť (ešte do príchodu nových stavebníc), zavrhol som opravu obéznejšej časti chvosta. Namiesto opravy som sa nedostatok pokúsil riešiť len opticky – farbením. Ako som postupoval, nájdete nižšie v časti Farbenie. Pri stavbe som použil lepty zo stavebnice, plánoval som zavreté kryty zbraní aj zavretý motor. Až po montáž motora do trupu šlo všetko ako po masle. Najväčšie obavy som mal z poskladania krytov motora, ako to všetko spasujem dohromady. Ďuro Bojko mi poskytol zo svojich prebytkov resinový odliatok celého predku, ktorý sa ale ukázal nepoužiteľný, lebo bol o číslo menší. Ďuro ma následne posmeloval, že jemu sa cowling podarilo zlepiť z dielov stavebnice, že ono to len tak zložito vyzerá… A mal pravdu. Pomaly a trpezlivo som pozliepal všetky diely cowlingu zo stavebnice a celkom fajn to sadlo aj so zavretým krytom trupových zbraní.
3. Úpravy a vylepšenia
1/ Na modeli som vymenil kolesá hlavného podvozka za detailnejšie odliatky. Použil som starší typ diskov, aj keď asi by bol s A-6 vhodnejší novší typ, no ale už je to tam.
2/ Ďalším vylepšením bola inštalácia pozičných svetiel. Biele svetlo na smerovom kormidle je tvarovaná kvapka z päťminútového epoxy. Na pozičné svetlá na koncoch krídel som použil drobné guľôčky – kvapky z rovnakého epoxy, farbené na strieborno a následne transparentnými farbami X-27 Clear Red a X-25 Clear Green. Tie svetielka sú dosť malinké a zopár mi uletelo na planétu nepárových ponožiek, až kým som to nakoniec dal.
3/ Na hlavne kanónov a pitotku som použil ihly narezané na potrebné dĺžky.
4/ Závesník na prídavnú nádrž som doplnil o zámok a závesné oko, pridal som aj dve hadičky z oloveného drôtu. Z rovnakého materiálu sú aj brzdové hadičky.
5/ Anténne lanko je vlasec E-Z Line kvality Fine. Pružina pri anténnom stožiariku vznikla navinutím medeného drôtika na ďalší drôtik. Po zvlečení z drôtika a nafarbení som ustrihol prebytočné odstávaúce konce a navliekol ju na vlasec antény.
6/ Mechanické indikátory polohy podvozka (policajtov) som vyrobil z profilu Evergreen. Vrchné 3/4 dĺžky som nafarbil červenou, spodná štvrtina ostala biela. Biela časť údajne signalizovala pilotovi, že podvozok je plne vysunutý v zaistenej polohe.
7/ A ešte jedno drobné vylepšenie na záver. Úzky pás plechu pri koreni krídla, prekrývajúci prechod krídlo-trup je z tenkého kondenzátorového plieška. Nitoval som ho odspodu a potom nalepil tak, aby jeho pozdĺžna os šla stredom rytia.
Úzky pás plechu pri koreni krídla, prekrývajúci prechod krídlo-trup je z tenkého kondenzátorového plieška.
4. Farbenie, dekály a použité farby
Farbenie: Na model som použil kamufláž z novokúpenej stavebnice eduard 82148 ProfiPACK. Vybral som si stroj Werk Nr. 550473 Waltra Nietzscheho, z II./JG 300. Kamufláž som oproti plániku zo stavebnice mierne prispôsobil podľa fotografie ľavej strany stroja, ktorú sa mi podarilo nájsť na webe. Ako som spomínal v úvode, pokúsil som sa eliminovať hrubšiu časť prednej časti smerovky len spôsobom farbenia tejto partie. Kamuflážnu zelenú farbu RLM 74 som nechal vybehnúť po hrane smerovky v užšom trojuholníkovom páse, čo plochu čiastočne opticky stenčilo. Priznávam sa, že som sa mierne spreneveril realite, lebo farba by mala vybiehať pri koreni smerovky čiastočne aj na jej boky. Beriem to ale celé viac ako experiment, než vážnu vec.
Kamuflážnu zelenú farbu RLM 74 som nechal vybehnúť po hrane smerovky v užšom trojuholníkovom páse, čo plochu čiastočne opticky stenčilo.
Dekály: Dekály sú tiež zo stavebnice 82148. Prerušované chodníčky sú striekané červenou. Použil som šablonky Omask 80007, výborne sa mi s nimi robilo.
Použité farby: Na modeli som si chcel overiť hlavne odtiene kamuflážnych farieb Gunze C36 (RLM 74), C37 (RLM75) a C117 (RLM76). Po ich vybledení sa mi celkom pozdávajú, snáď možno C37 by mohla byť viac do fialova. Neskôr som na inom modeli vyskúšal primiešať malé množstvo červenej C327 a modrej C5 (čiže spolu fialovej) do C37. Výsledok bol fajn – môžete prípadne skúsiť.
5. Olietanie a patina
Na modeli som si chcel vyskúšať odratie farby iným spôsobom, ako odlupovaním. Dosť často som našiel fotky, kde bolo vidno zodratie kamuflážnej farby v jemných škriabancoch, tvoriacich potom skôr plochu, kde vidno podkladový kov (alebo niekedy základnú farbu). Koreň krídla som nastriekal hliníkom a následne viacerými vrstvičkami priehľadného laku. Plánoval som, že po nástreku kamuflážnych farieb, budem jemnou ihlou a brúsnym papierom postupne odierať povrch až na priehľadný lak, cez ktorý uvidím hliník. Vrstva laku tam bola na to, aby som sa neprebrúsil rovno na plastik. Dovolilo mi to miernu chybu v odhade, koľko môžem zodierať. Mám pocit, že to celkom dobre fungovalo.
Na modeli som si chcel vyskúšať odratie farby inak, ako odlupovaním – skôr v jemných škriabancoch, tvoriacich potom plochu, kde vidno podkladový kov.
Inak patina klasika: preshading čiernou, aftershading tmavšími odtieňami kamuflážnych farieb, potom olejové farby. Kolesá som naštetcoval hnedou syntetikou HUMBROL a potom utrel. Pneumatiky zmenili farbu a v dezéne ostalo blato. Hnedým kamenárskym pigmentom je zašpinená stúpačka pilota a jemne zaprášené miesta, kde sa chodí.
6. Moje poďakovanie
Chcem sa poďakovať Ďurovi Bojkovi za rady a povzbudenie s cowlingom a Čupovi za výborný fotografický materiál, ktorý mi pomohol so stúpačkou pilota. Vďaka chalani!
7. Záverečné poznámky
V závere snáď len to, že som sa so stavebnicou dobre zabavil a veľa ma naučila. Vďaka úrazu členka nohy som získal mesiac času, kedy som mohol v kľude a s chuťou modelárčiť – aj tu sa potvrdilo, že všetko zlé je na niečo dobré 🙂 . Dokončil som tento model a ešte jeden, ktorý plánujem predstaviť v ďalšom poste.
Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak dáte Share na Facebook.
Autorské práva na model, fotografie a texty © 2022 Marcel Meres.