Seafire F.XVII
Stavba, text a foto: Marcel Meres
1. Úvodné poznámky
Tento Seafire je prvým new tooling modelom firmy Airfix, ktorý som vyskúšal. Keď model otvoríte, prvá vec ktorú zbadáte, je prekvapivo veľa dielov. Je to predovšetkým tým, že v modeli sú dve kompletné sady krídel. Môžete stavať stroj s krídlami v bežnej polohe ale aj so zloženými krídlami bez akejkoľvek chirurgie. Model môžete postaviť ako stojí na zemi (so zaťaženými kolesami), alebo letiaci s odlišnou sadou pre podvozok. Podobne môžete použiť otvorený alebo zatvorený kokpit. Výrobca ponúka dva rôzne výlisky zadnej časti prekrytu kabíny plus ako samostatný diel nájdete otvorené dvierka kokpitu.
Krídla môžete postaviť so zasunutými, či vysunutými klapkami a všetky ovládacie (pohyblivé) plochy sú v stavebnici oddelené. Navyše tu nájdete dve odlišné spodné časti smerového kormidla – jednu so zatiahnutým pristávacím hákom a druhú spustenú nadol spolu s vysunutým hákom. V modeli je tiež prídavná nádrž, ktorá je voliteľná. Pod krídla možno zavesiť ďalšie dve pevné prídavné nádrže alebo neriadené rakety, ktorých je spolu 8 kusov. Stojanček (pre letiaci model) v modeli nenájdete. Dostupný je na stránkach Airfix.
2. Stavba
Úprimne povedané, stavba tohoto modelu bola skutočná radosť. Z ponúkaných možností som sa rozhodol pre stroj stojaci na zemi, s nezloženými krídlami, s vysunutými klapkami a vysunutým pristávacím hákom. Všetko dobre sedelo, neboli žiadne prekvapenia. Celkove bolo treba len minimálne tmeliť či dobrusovať – najmä pri oprave niekoľkých menších prepadlín na vrchných poloviciach krídel (nad šachtami podvozkov). Mr. Surfacer 500, aplikovaný štetcom, odviedol dobrú prácu. Jedna vec je zaujímavá: pri porovnávaní troch modelov u predajcu mal každý z nich prepadliny kúsok inde a neboli ani rovnako hlboké. Vybral som si samozrejme stavebnicu s najmenšími prepadlinami 😀 . A je celkom možné, že niekomu sa podarí nájsť model úplne bez prepadlín…
3. Vylepšenia stavebnice
A) Vonkajšie detaily
Pri stave modelu som nepoužil žiadne leptané alebo odlievané doplnkové sety. Spravil som ale zopár vlastných vylepšení:
- Najprv som odvŕtal otvory vo výfukoch.
- Drobný nasávač na vrchnej strane krutu motora som chcel mať dutý – spravil som ho nanovo z kúska polystyrénu.
- Odtokové hrany na krídlach a elevonoch sa mi zdali mierne hrubšie, preto som ich stenšoval brúsením.
- Odrezal som hlavne zbraní a nahradil ich kúskami narezaných injekčných ihiel vlepených do predvŕtaných otvorov.
- Spodný diel smerového kormidla dostal malé kotviace oko vyrobené z tenkého drôtika.
- Pravdepodobne najviditeľnejším doplnkom sú mechanizmy sklápania vztlakových klapiek s dvierkami. Obe ramená mechanizmu som vyrobil z hranatého profilu fy. Evergreen. Jeden koniec som zaoblil, aby sadol na trubkovú výstuhu klapky. Protiľahlý koniec som rozrezal pomocou malého kruhového pilového listu do potrebného tvaru tak, aby doň sadol koniec tiahla mechanizmu. Tiahlo som vyrobil z ihly na šitie. Karborundovým kolieskom som ju narezal na potrebné dĺžky. Dvierka mechanizmu sú z dvoch tenkých vrstiev polystyrénu (viď obrázok nižšie).
- Pridal som anténu rádia. Vytiahol som ju nad horákom sporáka z čierneho rámika.
- Malá epoxidová kvapka stvárnila pozičné svetlo umiestnené na smerovom kormidle.
Rameno mechanizmu sklápania vztlakových klapiek som vyrobil z hranatého profilu Evergreen (vrchný obrázok). Dolu vidíte mechanizmus s dvierkami.
B) Detaily kokpitu
Kokpit ostal ako bol, len s tromi drobnými zmenami – s miernou úpravou zameriavača a s pridaním chýbajúceho vankúša sedačky a upínacích pásov.
Gyroskopický zameriavač
V modeli bol gyroskopický zameriavač (diel C6) vylisovaný z číreho plastiku. Môžete nafarbiť telo zameriavača (čiernou) a ponechať sklo slnečného filtra aj so zrkadlom – tvarované ako jeden kus – nenafarbené. Túto časť som odrezal a nahradil dvoma tenučkými priehľadnými fóliami. Nalepoval som ich sekundovým lepidlom.
Vankúš sedačky
Vankúš sedačky som vymodeloval v prstoch z malého kúska tmelu milliput. Sedačku aj vankúš som striekal a patinoval zvlášť, ešte pred zlepením.
Upínacie pásy
Kým vyššie popísané úpravy boli veľmi jednoduché a rýchle, upínacie pásy boli úplne iná story. Spitfiry a Seafiry dostali v roku 1946 nový typ upínacích pásov – typ QS. Prekvapivo som nenašiel žiadneho výrobcu doplnkov, ktorý by ponúkal tento typ pásov v mierke 1/48. Tento druh upínacích pásov sa mimochodom natoľko líši od notoricky známeho typu Sutton (bežne ponúkané firmou eduard, HGW atď.), že to skrátka nemôžete odignorovať. Takže jedinou rozumnou cestou je, spraviť si vlastný “doplnkový set” 😀 Môj Seafire takto dostal upínacie pásy vyrobené z cigaretového papiera farbeného striekaním a z nepoužitých leptaných dielov eduard. Nové upínacie pásy sa teraz vicmenej podobajú na typ QS. Ak sa chcete dozvedieť viac o upínacích pásoch, používaných v jednomiestnych lietadlách RAF počas Druhej svetovej vojny, môžete navštíviť túto stránku.
4. Použité farby a kamufláž
Airfix ponúka tri pekné kamufláže:
- Starší typ trojfarebnej kamufláže: Extra Dark Sea Grey s Dark Slate Grey (vrchné plochy) a Beige Green (spodné plochy) plus výrazne odlišujúce žlté plochy nafarbené Trainer Yellow (nakoľko tento stroj slúžil u Flying Training Unit).
- Novšia dvojfarebná schéma: Extra Dark Sea Grey (vrchné plochy) a Beige Green (spodné plochy).
- A napokon podobná, ale novšia dvojfarebná schéma, s farbou Beige Green natiahnutou vyššie na boky trupu.
Povedal by som, že všetky tri možnosti sú natoľko inšpirujúce, že budete pravdepodobne chcieť postaviť viac, než len jeden Seafire:-) Ja som si nakoniec vybral kombináciu Extra Dark Sea Grey s Beige Green. Použil som farby Gunze Mr. Color 333 Extra Dark Sea Grey a Mr. Color 26 Duck Egg Green. Obe kamuflážne farby som výdatne zosvetloval pomocou farby Mr. Color 156 Super White. Vrchnú kamufláž som striekal v niekoľkých krokoch. Použil som rôzne odtiene farby striekanej na základ, tvorený Mr. Surfacer 1000. Striekal som aj pás a linky chodníčkov. Mal som v pláne, že ich spravím olietané a olúpané, preto som uprednostnil túto cestu pred dekálmi.
Tieňovanie tapacírovania sedačky striekaním voľnou rukou.
Tapacírovanie pilotovej sedačky bolo dobrou príležitosťou na tréning tieňovania voľnou rukou. Na zvýraznenie priestorovosti som použil v troch krokoch dva odtiene sivej farby plus čiernu. Na priehlbiny som striekal pre-shading čiernou farbou. Potom som nastriekal základný sivý odtieň a na záver som zvýraznil vyvýšeniny post-shadingom, použijúc oveľa svetlejší odtieň sivej.
5. Dekály
V modeli sú dekály Cartograf, tlačené v Taliansku. Menšie (spodné) výsostné znaky mali z nejakých neznámych príčin zlú sútlač. Rozhodol som sa napísať firme Hornby Hobbies Ltd. a požiadať o nový aršík dekálov. Nový aršík čoskoro prišiel a dekály už boli v poriadku. Dekály sú vytlačené na veľmi tenkom filme a farebne verné. Napriek tomu, že som na ne použil bežnú chémiu, boli mierne tuhšie, ako by som si želal.
6. Olietanie a patina
Striekaním jemných škvŕn a čiar tmavšou a svetlejšou farbou na základnú farbu som sa pokúsil o nerovnomerný vzhľad vrchnej kamuflážnej farby. Kvôli zníženiu kontrastu medzi dekálmi a kamuflážnou farbou a pre napodobenie vyblednutia farieb som veľké dekály a chodníčky zľahka prestriekal hmlou zo zmesi značne vybledenej kamuflážnej farby s bielou. Vrchné plochy som patinoval veľmi jemnými škriabancami pomocou hrotu ihly. Podkladová sivá farba dostatočne kontrastuje, takže máte pocit, ako keby bol pod kamuflážnou farbou zvetraný holý hliník.
Vrchné plochy som patinoval veľmi jemnými škriabancami pomocou hrotu ihly.
Na rebrá smerového kormidla som použil Post-shading striekaný voľnou rukou – tmavšiu sivú (do priehlbín) a svetlejšiu sivú (na vyvýšeniny). Striekaním matného laku Mr. Color Super Clear Matt vo veľmi slabej vrstve som dosiahol celkový zjednocujúci polomat.
Na rebrá smerového kormidla som použil Post-shading striekaný voľnou rukou.
Na spodných plochách je použitá technika Pre-shading – výrazne zriedenou tmavosivou farbu na Surfacer 1000. Na všetky spodné plochy som následne striekal veľmi svetlú kamuflážnu Beige Green (približne farba Sky). Aby som opäť dosiahol nerovnomernejší a olietaný povrch, použil som škvrny tmavšou kamuflážnou farbou a svetlosivou.
Znečistenie z výfukov a zbraní som striekal matnou tmavohnedou farbou. Model potom dostal nástrek lakom Mr. Color Super Clear gloss coat, ako zjednocujúci základ pre wash zo zmesi hnedej olejovej farby (Burnt Sienna) s čiernou. Riedil som ich v MiG-ovom Thinner for washes. Zmes som aplikoval tenkým mäkkým štetcom. Týmto spôsobom som robil aj výrazné olejové stekance na spodku trupu. Oleje sú na záver fixované priehľadným lakom.
Zmes pre olejové stekance som aplikoval tenkým mäkkým štetcom..
7. Klady a zápory stavebnice (z môjho pohľadu)
Klady:
- Presne vylisované súčiastky (minimum potrebného brúsenia a tmelenia), žiadne otrepy
- Kompletné sady dielov pre ponúkané varianty – preto nie je potrebné rozrezávanie (s výnimkou otvoru pre dvierka pilota
- Zrozumiteľný návod + celková jednoduchoť stavby
- Prekryt kokpitu z veľmi číreho plastiku, možnosť výberu z dvoch variant zadného dielu prekrytu kabíny (pre otvorený aj zatvorený kokpit)
- Kvalitné dekály talianskeho výrobcu Cartograf
- Relatívne vysoká celková kvalita za nízku cena
Zápory:
- Mierne prepadliny na vrchných plochách krídel – nad miestami podvozkových šachiet
- Pre voľbu spustených klapiek chýba mechanizmus sklápania klapiek s dvierkami
- Relatívne tuhý dekálový film
Ak sa vám tento príspevok páčil, budem veľmi rád, ak ho budete zdieľať cez Facebook.
Ďalšie postavené modely nájdete v kategórii Postavené modely, respektíve v angličtine v kategórii Built kits.
Modely, obrázky a text Copyright © 2016 Marcel Meres.