Palubný stíhač typ 96 (A5M4), SWEET, 1/144

icon
A5M4 “Claude”

Stavba, text a foto: Marcel Meres

Side_1300

1. Úvodné poznámky

Modely od výrobcu SWEET patria pre svoju kvalitu spracovania k mojim obľúbeným. Ich ostatným typom je Claude balený tradične do krabičky po dvoch kusoch a je pomerne drahý. Keď som zistil, že SWEET vydáva k niektorým svojim modelom (hlavne na “Zerá”) aj dekálové verzie a tiež  jednomodelové balenia vo vreckách označené ako dekál vo veľmi prijateľných cenách, dlho som neváhal. Tento konkrétny model je predávaný ako SWEET Decal No. 38 a je za cenu, kedy výlisky ako keby boli len akýsi bonusom k dekálom Cartograf :-)

Sacik

2. Stavba modelu

Ako som už spomenul, modely SWEET považujem za veľmi kvalitné a tento nie je výnimkou. Práve naopak. Je tu vidno posun v technológii priaznivým smerom. Súčiastky sú veľmi presné, idú do seba bez zaváhania a netreba vôbec tmeliť ani nič prispôsobovať. Našiel som snáď len dve drobnosti, ktoré by som v riešení modelu zmenil. Neboli pre mňa natoľko výrazné, preto som ich zaradil na záver článku. Inak je to bezvadná prácička. Samozrejme, ak Vám to nedá, ako napríklad aj mne, vždy môžete niečo vylepšiť. Takže čo som vylepšoval?

Frontal_1300

3. Úpravy a vylepšenia

1/ Spravil som jemný zárez do krídla a vlepil doň pitotku odrezanú z ihly pre diabetikov.

2/ Nepoužil som pristávací hák, lebo tento stroj ho mal odstránený. Tu bolo treba použiť kvapku tmelu do otvoru po háku a jemné zabrúsenie plastovým pilníkom s leštičkou na nechty.

Flying_1300

3/ Nepoužil som stĺpik antény, lebo opäť, zrejme kvôli zníženiu celkovej hmotnosti, stĺpik bol odstánený. Opäť som sa nevyhol kvapke tmelu do otvoru po anténe a zabrúseniu.

4/ Skracoval som aerodynamické kryty kolies, nakoľko podľa návodu aj fotografie, tento stroj mal zadnú časť krytov skrátenú. Použil som zubatú žiletku a jemný pilník.

Fly_directly_1300

5/ Vymenil som vyvažovacie plôšky (trim tabs) na krídelkách. Tie pôvodné sa mi javili príliš hrubé, preto som ich odstránil a vyrobil som radšej nové z tenkého plastu.

Trimer_1300

Lepenie vyvažovacích plôšok. Lepil som ich až na záver stavby, aby som ich pri manipulácii s modelom neodlomil.

6/ Vyrobil som si nové výfuky. Oddeliť originál výfuky od stromčeka bez porušenia tvaru bolo pre mňa trocha ťažšie. Spravil som si radšej nové z profilov Evergreen. Vyvŕtal som ich na trubičky a sploštil pinzetou na oválny tvar.

7/ Na sedačku pilota som pridal upínacie pásy vyrobené z pásikov zafarbeného cigaretového papiera.

On_Hand_2_1300

4. Použité farby, kamufláž a dekály

Môj Claude stvárňuje stroj s číslom 3-107, s ktorým v roku 1939 lietal v rámci 12. leteckej skupiny v Číne zo základne Hankao slávny Saburo Sakai.

Tu je predloha. Všimnite si chýbajúci stĺpik antény aj pristávací hák a skrátené aerodynamické kryty kolies. Zdroj fotografie: www.militaryfactory.com

Frontal_1_1300

Po pravde som bol lenivý striekať výsostné znaky hinomaru, použil som originál dekály. Chvost som strekol červenou, no netrafil som celkom presne farbu dekálov. Preto aby som zmenšil rozdiel, červenú na hinomaru som dolaďoval olejovým filtrom.

On_Paper_1300

Pozičné svetlá sú maľované štetcom na strieborný podklad. Použil som transparentnú červenú TAMIYA X-27 Clear Red a modrú Mr. Color 50 Clear Blue.

Použité farby: strieborná Mr. Paint MRP-128 (na trup, motor a vrtuľu), tmavý hliník Mr. Paint MRP-146 (ako podklad pod červenú farbu na chvoste), červená Mr. Color 327, čierna pololesklá Mr. Color 92 (kryt motora, zameriavač, záves nádrže). Stranu vrtule otočenú k pilotovi som striekal namiešanou tmavou červenohnedou farbou, náboj vrtule som maskoval tekutou modrastou maskovacou hmotou Micro Mask od Microscale. Kolesá som štetcoval čiernou HUMBROL 33, na kokpit som namiešal interiérovku z Mr. Color 127.

Sken_PlanikNa vrchnom obrázku vidíte návod na sfarbenie zo stavebnice.

Canopy 1300

Rámovanie kabínky bolo pre mňa asi najlepšou skúškou trpezlivosti :-)

Rámovanie kabínky som riešil lepením tenkých pásikov narezaných zo strieborného dekálu Propagteam č. 01872. Po nalepení pásikov šla celá do vosku Future kvôli ochrane a sklenenému lesku.

5. Olietanie a patina

Kryt motora som jemne poodieral špičkou skalpela na sivý podklad sivého Surfaceru.

Cowling_1300

Poodieraný kryt motora s nalepenými výfukmi z vyvŕtaného valcocého profilu Evergreen.

Ďalej som sa rozhodol len pre veľmi jemné napodobenie znečistenia spodku trupu výfukovými plynmi, pre zašpinenie vrchnej časti krídel pri trupe a na spodnej časti krytov kolies. Na spomínané znečistenie som použil zmes tvorenú olejovými farbami Sienna pálená (hnedá) a Paynová sivá, ktoré som zmiešal a riedil v mig-ovom riedidle Thinner for washes. Nariedenú zmes som aplikoval tenkým štetcom. Takmer čiernym odtieňom olejovky som napustil tiež valce motora, ktoré pred tým dostali strieborný základ.

7. Klady a zápory stavebnice (z môjho pohľadu)

Klady:

  1. Veľmi presne vylisované súčiastky (stavba bez brúsenia a tmelenia)žiadne otrepy ani prepadliny.
  2. Dostatok detailov, aj v tejto mierke dostatočná modelovosť, jemný a dobre definovaný povrch, veľmi jemné a rovnomerné rytie.
  3. Zrozumiteľný návod + celková jednoduchoť stavby
  4. Kvalitné dekály talianskeho výrobcu Cartograf

Zápory:

  1. Mierne hrubší priehladný štítok kabíny.
  2. Delenie prídavnej nádrže v horizontálnom smere (viac v závere článku).
  3. Výfuky upevnené k rámiku na nevhodnom konci (viac v závere článku).
  4. Relatívne tuhý dekálový film

Tak a tu je dokončený model pripravený do vitrinky.

6. Záverečné poznámky

Teraz sa môžeme vrátiť k dvom drobnostiam, ktoré by som tomuto inak perfektnému modelu snáď vytkol:

1/ Jednou je delenie prídavnej nádrže vo vodorovnom smere – to by som zmenil na zvislé – bolo by menej vidno spoj, ktorý v tejto mierke a pri členitosti nádrže nikdy ideálne nezačistíte a môže byť vidieť. Hlavne ak je nádrž vo farbe kovu.

2/ Druhou vecou je spôsob upevnenia výfukov na rámik (stromček). Pri oddelovaní je pri tak malej súčiastke ťažké nepokaziť práve tento odstávajúci a veľmi dobre viditeľný koniec výfuku. Ak by bol výfuk pripevnený k stromčeku opačným koncom, bolo by vidieť prípadnú chybu modelára oveľa menej, lebo výfuk je mierne zapustený do krytu motora a kryt je navyše tmavý.

Sken_Titulny_obrazok

Na opačnej strane návodu na sfarbenie je takáto chutná ilustrácia.

Aj keď 144-kový Claude som spočiatku bral viacmenej ako hecovačku na štvrťkovú stavebnicu, veľmi dobre som sa s ním zabavil a môžem ho každému s čistým svedomím odporučiť!

Ak sa vám článok páčil, budem rád, ak mi dáte Like na Facebooku.

Ďalšie postavené modely môžete nájsť v kategórii Postavené modely.
Autorské práva na model, fotografie a texty © 2019 Marcel Meres.

This entry was posted in Lietadlá, Postavené modely, Slovensky. Bookmark the permalink.

Leave a Comment / Pridať komentár